Yritystoimita tauolle?

Jos sormi menee suuhun Foorumilla tai Galleriassa... TOIMII ILMAN SISÄÄNKIRJAUTUMISTA.

Yritystoimita tauolle?

ViestiKirjoittaja Miettivä » 21.03.10 8:52

Minulla on pieni sivutoimisesti toimiva "nappikauppa" yritys, jonka liikevaihto on hyvin pientä. Yritys on lähinnä harrastetoiminnan myötä alkunsa saanut jotta verotusasiat olisivat selkeämmät.
Nyt kuitenkin olen suunnitellut sen tauolle ilmoittamista. Olen jäämässä äitiyslomalle loppuvuodesta ja mietin, millä tavoin yrityksen olemassa-olo vaikuttaa äitiyspäivärahoihin yms. Onko selkeämpää lopettaa koko yritystoiminta vai pistää se tauolle?
Äitiyspäiväraha käsittääkseni lasketaan varsinaisen ansiotyön tuloista. Tällä hetkellä olen siis hoitovapaalla, ja uusi äitiysloma alkaa ennenkuin edellinen lapsi täyttää kolme vuotta. Mikäli olen oikein käsittänyt, tulen saamaan saman äitiyspäivärahan kuin edellisestäkin, kun tuo lasten väli tulee olemaan alle 3v ja tuon väliajan olen ollut hoitovapaalla.
Mielelläni en yritystäni (y-tunnusta) lopettaisi, kun koskaan ei tulevasta tiedä, vaikka innostuisi uudelleen ja isommalla volyymilla toimimaan. Silloin olisi kaikki aloitettava uudelleen.

Aion alkuviikosta olla Kelaan yhteydessä, mutta ajattelin kysyä josko joku täällä ysvillä jotain asiasta tietäisi.

Miettivä
 

Re: Yritystoimita tauolle?

ViestiKirjoittaja PikkuJuttu » 21.03.10 10:11

Mä en tiedä mitä tarkoitta yritystoiminnan tauolle laittaminen, mutta en tiedä mitä haittaa yrityksen olemassaolosta olisi äitiysloman kannalta. Ellei tässä nyt ole kyse siitä että säästäisit joissain kuluissa. Äitiyspäivärahaa ja vanhempainrahaa maksetaan kuudelta päivältä viikossa, eli sunnuntailta ei makseta. Sunnuntaisin siis saat myös tehdä niin paljon töitä kun huvittaa ja pystyy. Jos huvittaa ja pystyy. ;)
Tätä asiaa on blogissaan pyörittänyt myös Ilona Korhonen, eli Ilu. Hän tosin tekee töitä myös torstaisin, jolloin nostaa kelan tukia vain viideltä päivältä viikossa.
  • 0

PikkuJuttu sekä muruset Tiuhti -07 ja Viuhti -10
*Pieni on kaunista.*
PikkuJuttu
 
Viestit: 6171
Liittynyt: 03.12.07 22:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Yritystoimita tauolle?

ViestiKirjoittaja enuuna » 21.03.10 11:03

En minäkään näe mitään syytä laittaa sitä "tauolle" jos et yeliä maksa, tai yritystoiminnasta ei ole muuten mitään sellaisia kuluja, jotka voisi säästää äitiysloman aikana (vakuutukset tms.) - miltä nappikauppa ei kuulosta. Ainoa mihin se voi vaikuttaa, on että mikäli teet firman kautta töitä, niin ne päivät pitäisi periaatteessa ilmoittaa Kelaan ja niiltä päiviltä äpr on minimi. Ja tämä ei koske sunnuntaita, sunnuntaisin voit tehdä töitä minkä ehdit. Jos yrityksellä on nettisivut, niin varminta on tietty sinne laittaa että olet äitiyslomalla x-x välisen ajan, jolloin työskentelet vain sunnuntaisin, tai et työskentele ollenkaan. Mutta jos tosiaan sen päivärahan saat joka tapauksessa sen kolmen vuoden säännöllä, niin sitten ei yritystoiminnan pitäisi vaikuttaa mitenkään - et vain tee töitä työpaikassasi etkä yrityksessäsi. Tai toki siis pitää normaalit verotuskuviot hoitaa, eli jos olet tänä vuonna ehtinyt tienata jotain yrityksen kautta, niin ilmoitat ne veroilmoituksessa normaalisti.

Varmista toki Kelasta, mutta tämä on ainakin minun tulkintani. Tosin itsellä on siis ihan oy, jossa en ole edes ainoa työntekijä, ja minä jään äitiyslomalle, mikä ilmoitetaan nettisivuilla ja jos jotain jää tehtäväksi, niin teen sitten sunnuntaisin. Teoriassa nyt mitään semmoista ei ole, mitä ei muutkin pystyisi hoitamaan, mutta käytännössä varmaan naputtelen välillä sunnuntai-iltojeni iloksi laskut maksuun :-P
  • 0

Elän, siis olen. Aika paljon muualla.
Avatar
enuuna
 
Viestit: 25166
Liittynyt: 22.08.06 12:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Yritystoimita tauolle?

ViestiKirjoittaja Irina » 21.03.10 11:07

Mulla oli y-tunnus tauolla, kun olin äitiylomalla Inarin syntymän jälkeen joulukuusta 08 tammikuulle 2010. Käytännössä ilmoitin asian y6-lomakkeella ja sillä pääsin siitä ettei tarvitse joka kuukausi ilmoitella niitä no, nykyisiä verotili, juttuja. Ei myöskään tullut niitä ennakkoverolappuja ym. eli sain olla 'huoletta' kun tiesivät että toimintaa ei nyt ole. Eikä multa karhuttu sen vuoden tilinpäätöksiä ym. mitä kysellään jos se toiminimi on toiminnassa.

Sitten kun jatkoin tän vuoden puolella, niin ilmotin taas tuolla y6:lla että jatkan ja ilmottauduin alv-rekisteriin. Ei mielestäni tullut mitään maksuja noista mistään.
  • 0

Kotijoukkueessa Mies, neidit 06/06 ja 12/08 sekä Pikku-Otava 07/11.
Avatar
Irina
 
Viestit: 1745
Liittynyt: 22.08.06 10:39
Paikkakunta: Kuusamo


 


Paluu Ongelmat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa