Onko lastani pahoinpidelty?

Jos sormi menee suuhun Foorumilla tai Galleriassa... TOIMII ILMAN SISÄÄNKIRJAUTUMISTA.

Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja Morreli » 10.10.09 20:57

Minulla on anonyymitunnus mutta ilmeisesti salasana on vaihdettu enkä millään malta sitä nyt odottaa.

Nyt on päässyt käymään niin että lapseni oli hoidossa isovanhempiensa luona pari yötä ja kun hain hänet tänään kotiin huomasin hänellä mustalmia molemissa käsivarsissa (pieniä ja aika tummia lähes koko käsivarressa) sekä ala selässä (pari pientä ja tummaa ja muutama isompi). Kasvoissa on pari pientä nirhaumaa. Minulle ei mainittu että lapsi olisi itseään missään loukannut niinkuin oletan että ilmoitettu olisi jos jotain olisi sattunut. Tunnelma isovanhemmilla oli ihan normaali ja huomasinkin jäljet vasta kun aloin illalla lapselle yöpukua vaihtamaan. Kyseessä on noin nelivuotias lapsi joka ei itse osaa sanoa yhtään mistä jäljet ovat tulleet. Olen kysellyt ja maanitellut mutta ei vaan sano mitään vaan jatkaa vaan leikkiä. Nyt meni nukkumaan ihan hyvällä mielellä ja kyseli milloin mummolaan taas pääsee. Sanoin sitten tuskatuneena että ei ollenkaan ennen kun kerrot mistä noi mustelmat on peräisin. Sanoi taas ettei tiedä ja halusi käydä nukkumaan. Ei ollut mitenkään vaivautunut tai sen oloinen että olisi käsketty olla hiljaa, yleensä huomaan jos lapsi valehtelee minulle.

Jäljet eivät ole tulleet kotona ja lapsi on ollut kotihoidossa loman takia tämän viikon joten päiväkodissakaan tuskin mitään on sattunut kun siellä on viimeksi viikko sitten ollut.

Soitin jo mummolaan ja kyselin sattuiko jotain, kovasti penättiin syytä kyselyyni mutta en ottanut mustelmia ainakaan vielä puheeksi. Jotenkin tuntuisi hurjalta esittää isovanhemmille moisia epäilyjä koska he ovat aina olleen lapselle todella hyviä ja rakastavia, mielellään ottavat lasta hoitoon jne.

Mitä nyt pitäisi tehdä? Vienkö lapsen lääkäriin? Kysynkö isovanhemmilta suoraan? Mitä jos lääkärikäynti johtaa lastensuojeluilmoitukseen lapsesta ja tietenkin minua epäiltäisiin pahoinpitelystä. Perheemme on aiemmin ollut lastensuojelunasiakas enkä mielelläni lähtisi siihen rumbaan uudestaan kun minulla ei siihen mitään syytä ole.

Morreli
 

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja Ruiskukka » 10.10.09 21:00

Jos lapsi vaikuttaa normaalilta niin en olisi kovin huolissani. Mustelmat ovat voineet tulla kolauksista, joita lapsi ei enä muista. Jos ei ole mitään muuta syytä epäillä pahoinpitelyä kuin mustelmat, en mä itse tossa tapauksessa tekisi mitään jatkotoimenpiteitä.
  • 0

"Ai niin - muista olla varovainen, kun kävelet. Minulta vähän läikähti liimaa lattialle."
Niisku
Avatar
Ruiskukka
 
Viestit: 3127
Liittynyt: 31.03.08 11:15
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja Pökäle » 10.10.09 21:08

Minä veisin lapsen mummolaan takaisin ja yhdessä katsottaisiin mustelmia. Niin kuitenkin että lapsi ei pelästyisi. Tai ehkä terveyskeskukseen ja joku asiaan perehtynyt voisi arvioida mistä mustelmat ovat tulleet. JOstain saattaa netistäkin löytää ne jäljet tai mustelmakohdat joita pahoinpitelyssä saattaa herkimmin tulla, niitä voisi sitten verrata lapsen mustelmiin. Yrittäisin kuitenkin selvittää asian, koska jos mummolassa ollaan kovakouraisia, en haluaisi odottaa seuraavaa kertaa. Ja jos taas asiaa ei selvitä, epäilys jää silti kytemään.
  • 0

There is no way to happiness. Happiness is the way.
Avatar
Pökäle
 
Viestit: 13026
Liittynyt: 22.10.07 17:01
Paikkakunta: etelä

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja vihersimpukka » 10.10.09 21:13

Onko isovanhempien luona ollut samaan aikaan muita lapsia? Meidän veljekset onnistuu tekemään toisilleen aikas mojovia mustelmia, vaikkei ne edes ole luonteeltaan kovin rajuja kumpikaan :roll:

Mä kyl varmaan kysyisin sieltä mummolasta, että onko siellä ollut joku tilanne missä ne mustelmat olisi voineet syntyä. Koska mustelmaherkkyys saattaa olla oire jostain sairaudestakin, tietääkseni, niin siksikin tuo asia olisi mielestäni tärkeä selvittää.
  • 0

Avatar
vihersimpukka
 
Viestit: 8706
Liittynyt: 23.08.06 15:53
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja Morreli » 10.10.09 21:31

Paikalla ei ollut muita lapsia, ei edes kylässä. Eivät käyneet myöskään puistossa tai itseasiassa missään missä joku toinen lapsi olisi voinut mustelmat aiheuttaa.

Lapsella ei aiemmin ole ollut minkäänlaista yliherkkyyttä mustelmiin joten mielestäni tämä on aika hassu sattuma. Lisäksi häneltä on viime kuussa otettu iso liuta verikokeita (muista syistä) joissa ei mitään poikkeavaa ollut missään arvossa.

Mustelmia on molemmissa ranteissa, kun tarkkaan katsoo niin ne rajautuu ihan sormenpään kokoisiksi eli ihan niinkun puristelusta olisi voinut tulla. Kyynärpään alapuolella on muutama ja sitten haiuksen kohdalla molemmissa käsissä vähän isompia jälkiä. Voisin yrittää ottaa noista huomenna kuvankin jos lapsi suostuu siihen.

Alaselässä on pari noin minun nyrkkini kokoista jälkeä sekä jokunen pienempi.. Ja tosiaan kasvoissa on pieni ruhje, jotenkin ihan sellaisen siistin viiltohaavan näköinen, noin sentin mittainen. Sen ympärillä on myös mustelma. Tämän syntyä ihmettelen eniten mutta en ottanut sitä mummolassa puheeksi koska tyhmänä en sitä huomannut ennen kuin autossa. Ja silloinkin ajattelin että saan varmasti lapselta siihen selityksen kotona. No enpä saanut.

Mies tulee huomenna kotiin ja täytyy hänen kanssaan jutella. Kuitenkin kai päätös mahdollisesta lääkäriinmenemisestä täytyy tehdä pian koska palaamme maanantaina molemmat töihin niin että emme voi sieltä olla poissa ja toisaalta mustelmatkin yleensä häviävät aika pian..

Morreli
 

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja enuuna » 10.10.09 21:40

Onko ollut jotain temppuilua tms? Käsiin mustelmia voi tulla siitäkin jos lapsen kanssa temppuillaan, esim. semmoisia voltteja, että pidetään lasta käsistä kiinni ja se kiipeää aikuista pitkin ja kiepahtaa ympäri. Mutta kyllä minä silti ihan suoraan kysyisin niistä mustelmista isovanhemmilta, varsinkin tuollainen alaselän mustelma kuulostaa siltä että siinä on täytynyt sattuakin - vaikka se sitten olisi joku putoaminenkin. Toki sitä voi olla ihan luonnollinen selitys että lapsi on esim. kiipeillyt jonnekin kiellettyyn, eikä halua tunnustaa, eikä isovanhemmatkaan ehkä, jos tuntuu että valvonta on pettänyt.

Mutta on se tietysti ihan mahdollista, että kyseessä on pahoinpitely, tai turhan raju kiinnipitäminen tms. Tietysti sitäkin kannattaa pohtia että onko kyseisillä isovanhemmilla muuten ollut tapana pahoinpidellä omia lapsiaan (sinua/puolisoasi) tai menettää malttiaan tai käyttää "fyysisiä rangaistuksia".

Tämän voisi siirtää kyllä tuonne anonyymipuolelle heti kun saat pyydettyä anonyymisalasanan, ja mieluiten siirretäänkin suht pian.
  • 0

Elän, siis olen. Aika paljon muualla.
Avatar
enuuna
 
Viestit: 25171
Liittynyt: 22.08.06 12:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja Lila » 10.10.09 21:53

Ota niistä nyt ainakin valokuvia ennen kuin häipyvät.

Tosi vaikea sanoa, onko mitään tapahtunut, kuvauksen mukaan ei ainakaan mikään viittaa pahoinpitelyyn. Jos ne kuitenkin ovat muodoltaan kuin kouraisusta, niin ehkä ne voisivat olla aikuisen näpeistä jostakin tilanteesta, joka ei ehkä selvästi ole ollut mitään tahallista satuttamista tai kovakouraisuutta. Olisiko lasta kuitenkin saatettu riuhtaista jotenkin liian voimallisesti? Estää tekemästä jotain, pidätellä, raahata? Tällainen tilannehan ei välttämättä lapsen mielestä ole satuttamista, eikä mustelmien tuleminen välttämättä satu tiukkaa ja asiallista otetta enempää.

Musta tässä nyt kuulostaa oleelliselta, että sinulla vanhempana on herännyt huoli, etkä voi luottaa mustelmien olevan viattomia. Silloin asia kannattanee tarkistaa myös terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Jos sinä menet sinne tämän kertomuksen kanssa, niin eihän sinua silloin epäillä teon tekijäksi. Miksi ihmeessä kukaan veisi mustelmien vuoksi lapsen tarkistettavaksi syyttääkseen isovanhempia, jos olisi itse tehnyt lapsellensa pahaa? Tuo olisi niin uskomaton motiivi, että eihän sellaista kukaan usko tavallisesta vanhemmasta. Päinvastoin jos itse olisi joku puristelemalla ja riuhtomalla aiheuttanut mustelmia lapselle, niin tuskin silloin lääkäriin niitä mennään näyttämään.

En tiedä missä päin asut, mutta Helsingin ja muutaman muun pääkaupunkiseudun kaupungin asukkaat voivat soittaa terveyspalveluiden neuvontaan, josta voi anonyymistikin kysyä neuvoa.

Ja jos ja kun isovanhemmat eivät ole tehneet mitään tahallista pahaa lapselle, on erityisen tärkeää olla avoin tämän pelon suhteen sinnepäin. Meillä on ollut muutama tilanne, jossa on täytynyt miettiä mitä mummolassa on oikein tapahtunut. Lapsi esim. kertoi aivan järkyttyneenä, että mummi heitti lattialle. Kävin tapahtumaa lapsen kanssa läpi ja lupasin selvittää asian. Mummolta kyselin, että tapahtuiko jotain erityistä ja sitten kerroin, mitä lapsi oli sanonut. Mummo kertoi sitten, että lapsi oli saanut hänen sylissään itkupotkuraivarin ja potkaissut häntä vatsaan, jolloin hän oli noussut ylös sohvalta ja todella riuhtaissut lapsen vihaisesti lattialle. Mummo ei ollut uskaltanut tästä siinä tilanteessa kertoa tai ei osannut pitää sitä merkittävänä (kertoi osan kiistasta, jossa oli laittanut myös arestiin, mikä oli järkyttänyt lasta hänen mielestään enemmän). Mummo ei ollut sitten tajunnut miten pahasti lapsi oli pelästynyt tuota, mummo oli huutanut kivusta ja sitten vihaisena heittänyt maahan.

Ja tämä oli musta harmaa tilanne, ei viaton, mutta ei nyt suorastaan pahoinpitelykään, koska mummo oli puolustautunut. Hän ei pystynyt pitämään uhmakasta paikoillaan ja häneen sattui. Hänen keinonsa oli äkkiä päästä eroon potkivasta lapsesta. Ei ole oikein tehdä niin, ehkä se oli hätävarjelun liioittelua. Mutta en mä tiedä, olisinko itse vastaavassa tilanteessa voinut toimia yhtään sen paremmin. Paitsi minä olisin osannut heti turvata lapsen ja käydä tilanteen läpi. Lasta helpotti, kun sitten käytiin yhdessä mummin kanssa tämä läpi, mummo pyysi anteeksi, että ei tarkoittanut satuttaa tai pelästyttää lasta, että hän itse säikähti ja suuttui niin siitä kivusta. Annettiin se todeksi lausutuksi, että lapsi kohtasi järkyttävän kokemuksen, että mummi viskasi sylistä, kun toinen olisi tarvinnut turvallista rajaa raivolleen. Sitäkin mietittiin, että sohvalta noustessaan lapsi tippui / työnnettiin / heitettiin maahan alle metrin korkeudelta, maassa pehmeä villamatto. Ja että mummo ei osaa aina puhua asiaa heti lapsen kanssa, ei ole tottunut sellaiseen, mutta mummolle voi sanoa siitä.

Itse korostin mummolle, että aina pitää puhua nämä asiat, vaikka mitä tapahtuisi. Että en voi muuten luottaa, lapsi kertoo jo kuitekin kaiken mulle. Mummo on kertonut pelkäävänsä kauheasti, että tekee jonkun kohtalokkaan virheen, kun tiukkoja tilanteita tulee just voimakkaan leikki-ikäisen kiukkukohtauksissa. Hän sanoi, ettei voi sitten ottaa hoitoon, koska ei pärjää niille potkuille ja puremisille. Tämän on lapsikin ymmärtänyt, eikä ole enää potkinut mummoa. Muuten kyllä ihan kivasti tinttaroinut.
  • 0

Lila
Bannattu
 
Viestit: 5093
Liittynyt: 16.10.06 19:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja Blueraindrop » 10.10.09 22:01

Kysy suoraan. Helpoin tapa, älä syyllistä vaan kysy että "Mistä nämä mustelmat on peräisin?" ja sano että joko a.) lapsi on sairas kun mustuu tai b.) joku on tahallaan tai tahtomattaan ne aiheuttanut, ja kysymys on että kuka ja miksi.
Ja samaa voit kysyä lapselta. Sano että nyt täytyy sanoa mistä ne mustelmat on tullu ja lupaa ettei kenellekkään tapahdu mitään ikävää vaikka kertookin totuuden (nimim. pari kertaa totuuksia puristellut, vähän eri aihealueesta vain). Voi vaatia hetken väsytyksen, mutta yleensä se totuus jossain vaiheessa valkenee, oli se sitten luvaton reissu ullakontikkaille ja sieltä alas muksahtaminen, tai papan pinnan palaminen.

Valokuvaa ne mustelmat niin "säilyvät paremmin tallessa".

Kissaa siis pöydälle vaan. Joko kyseessä on viaton asia esim. leikki tai vastaava, tai mustelmat on tosiaan ilmaantunut itsekseen (ööö...voiko niin käydä?), tai sitten voi todella olla että lasta on mummolassa kuritettu "hieman liian" kovaotteisesti eli Suomen lain mukaan pahoinpidelty, ja se on sitten isovanhempien ja poliisin välinen asia.
  • 0

Minä ja perh(s)eeni eli pojat Unelias Vauhti Vanukas -03, Mietteliäs Mainio Mesikarhu -05 ja Riita Sointu Riivinrauta -06 <3 Sekä kasa karvaisia kavereita...

"Maalaat mun roudalle
värit joista mä tunnen sen
Pienimpiinkin kohtiin
teet puolikkaan ihmisen"
Apulanta: Routa
Avatar
Blueraindrop
 
Viestit: 4270
Liittynyt: 17.05.08 22:00
Paikkakunta: Oulun lääni

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja Elsi193 » 10.10.09 22:38

Tulee mieleen kun kaverin 4v sai ranteisiin mustelmat kun isosiskonsa (noin 12v) oli jotenkin temppuiluttanut sitä, oi ihan käden kuvat pienellä. Eikä kyse ollut kuin hetkestä eikä ketään sattunut eikä hän muuten saa mustelmia herkärti...
  • 0

Elsi193
 
Viestit: 25164
Liittynyt: 22.08.06 17:04

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja emelia » 11.10.09 5:42

Minä olen ihan itse saanut lapsilleni aikaan mustelmia just käsivarsiin ja ranteisiin, kun ollaan temppuiltu. Olen sen verran heiverö, että pidän vissiin liian kovaa kiinni, kun lapset kiipeilevät minua pitkin ja pyörivät kuperkeikkaa alas. En ekalla kerralla tajunnut ollenkaan, että ne mustelmat olivat peräisin minulta. Meinasin jo syyttää lasten ihanaa perhepäivähoitajaa :oops: . Eli en tosiaan ihmettele, jos isovanhemmat eivät keksi mitään erityistä mainittavaa. Ota valokuvat kuitenkin.
  • 0

Kuva
Kuva
Avatar
emelia
 
Viestit: 4555
Liittynyt: 28.12.08 22:56
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja annilinnea » 11.10.09 8:53

No mun mielestä nuo mustelmat kuulostavat niin isoilta ja niitä on paljon että tuskin ne nyt mistään leikistä ovat tulleet. Mä valokuvaisin ne, lähtisin lapsen kanssa käymään isovanhempien luona ja tiedustelisin mistä ne ovat tulleet. Jos eivät osaa kertoa mitään järkevää selitystä, sanoisin että sitten on lähdettävä lääkäriin koska todennäköisesti lapsella on joku sairaus kun näin paljon on tullut mustelmia. Kai siinä vaiheessa viimeistään isovanhemmat kertoisivat jos tietävät mistä mustelmat ovat peräisin. Elleivät kerro, kävisin tosiaan lääkärille näyttämässä.
  • 0

S 9/06, L 10/08, H 6/10, V 8/12 ja L 3/14.
Avatar
annilinnea
 
Viestit: 11824
Liittynyt: 22.08.06 14:06
Paikkakunta: Kokkola

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja Hilmapulla » 11.10.09 10:27

Kuopuksella on ranteessa jsut nyt pari tummempa kohtaa,ei nyt msutelmaa. Se on keksinyt uuden ihana leikin,eli tahtoo esim autosta tulla nostetuksi käsistä. Tai penkiltä,sohvalta,sängyltä.....Kai se on niine ttä kun monta ekrtaa päivästä oon samasta kohtaa nsitellut,niin johonkin kohtaan on painanut niin että sit siihen jää jälki,varsinkin kun hihan sauma/rannekorut/mitä lie on usein välissä.
  • 0

Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen.


Lapset -97,-99 ja -02 osakestoiltu,-04 ollut kuiva jo vuosia...., sekä 08/07 jo kestoissa ;) ja niistä päässytkin ,pieni poika -09 ja pikkuisin tyttö -12, tykinkuula-poika 7/14
Hilmapulla
 
Viestit: 29214
Liittynyt: 22.08.06 15:57
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja Nannaliina » 13.10.09 13:38

Mielesäni nuo nyrkin kokoiset mustelmat ovat sen verran isoja että kyllä toivoisin jonkun syyn niihin löytyvän. Minäkin kysyisin ihan suoraan isovanhemmilta että ovatko itse huomanneet niitä. Toivottavasti asia selviää!
  • 0

Nanna -76, mies -77 ja pikkuväki:
Tytöt: 03, 05, 07,14
Pojat: 04, 09, 11
Nannaliina
 
Viestit: 4218
Liittynyt: 22.08.06 12:46
Paikkakunta: Turku

Re: Onko lastani pahoinpidelty?

ViestiKirjoittaja rapukeiju » 14.10.09 23:25

Morreli kirjoitti:
Lapsella ei aiemmin ole ollut minkäänlaista yliherkkyyttä mustelmiin joten mielestäni tämä on aika hassu sattuma. Lisäksi häneltä on viime kuussa otettu iso liuta verikokeita (muista syistä) joissa ei mitään poikkeavaa ollut missään arvossa.



Tähän kommentoisin, että tuollainen ongelma verenkuvassa saattaa ilmetä melko lyhyessäkin ajassa, eli tilanne on voinut muuttua siitä kun otettiin verikokeita. Kaverini lapsi sai MPR-rokotuksesta sellaisen reaktion, että veren hyytymistekijä oli parin vuorokauden kuluttua rokotuksesta mennyt nollille ja tyttö oli täynnä mustelmia. Siksikin (myös) on tilanne tärkeä selvittää!

Olen samaa mieltä kuin joku muukin jo sanoi täällä, että en millään usko lääkärin epäilevän sinua pahoinpitelystä, jos itse viet lapsen lääkärille mustelmien tarkistamista ja ylöskirjaamista varten.
  • 0

tytöt 04/95 ja 04/09 sekä poika 09/99
Avatar
rapukeiju
 
Viestit: 6799
Liittynyt: 14.09.09 17:45
Paikkakunta: Keski-Uusimaa


 


Paluu Ongelmat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa