varastelu

Jos sormi menee suuhun Foorumilla tai Galleriassa... TOIMII ILMAN SISÄÄNKIRJAUTUMISTA.

varastelu

ViestiKirjoittaja tiukkapipoko » 23.08.09 10:48

Olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa ja huomannut heti alkajaisiksi, että työpaikallani varastetaan. Kyse ei ole yhdestä eikä kahdesta ihmisestä vaan tätä harrastaa useampi ihminen. Toiset varastavat enemmän ja toiset vähemmän. Myös minua on yritetty houkutella tähän mukaan.
En ole aikaisemmissa työpaikoissani törmännyt vastaavaan ja olen ahdistunut tilanteesta. En haluaisi olla mikään kielijä ja mennä kertomaan asiasta pomolle. Lisäksi kaikki varmasti arvaisivat heti kuka on mennyt sanomaan ja työnteko olisi tämän jälkeen todella vaikeaa.
Pidän muuten itse työstä ja toista paikkaa olisi vaikea saada. En haluaisi vaihtaa työpaikkaa, mutta myös tämä jatkuva varastelun katsominen etoo. Pitääkö vain yrittää ummistaa silmänsä?
Voiko minulle koitua seurauksia jos selviää, että olen ollut tietoinen varastelusta enkä ole sitä kenellekään kertonut?
Tää on niin vaikeaa. Jos kyse olisikin vaikka yhdestä ihmisestä. Ja kun osa on tosiaan ollut talossa jo ties kuinka kauan.

tiukkapipoko
 

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja Ellu-72 » 23.08.09 11:16

Mä marsseisisn suoraan johtajan puheille kaikkien nähden ja kertosiin vielä suureen ääneen kuka yllytti mukaan :evil:
TAi ainakin mun on helppo tässä sanoa niin :?
En pystyisi olemaan omatuntoni kanssa siellä jos en kertoisi.....
Ja pyydä johtajaa keksimään keino jottet jäisi kiinni ilmosta..... Vai riippunee johtajasta, että minkä tyylinen hän on.....
  • 0

ESITTÄYTYMINEN
Lapset = 1/05 8/06 6/09

***Aamun sarastaessa lepakot piiloutuvat valolta - ja kukot laulavat ilosta.***
Avatar
Ellu-72
 
Viestit: 12053
Liittynyt: 22.08.06 14:49
Paikkakunta: Loimaa

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja Annis » 23.08.09 15:30

Jossain toimistoissa on käsittääkseni melko tavallista, että esim. kopiopaperia tai kansioita otetaan kotiin omaan käyttöön... Tällaisen mä just ja just sulattaisin.

Mutta jos kyse olisi kaupasta (olen itse töissä ruokakaupassa) niin kyllä mä älähtäisin pomolle moisesta! Ja todennäköisesti varastelijat saisivat potkut, että eivät tuskin vaikuttaisi sinun työntekoosi enää kauaa...?
  • 0

Kuva Annis 11/76 ja riiviöt 02/00, 09/02, 05/05 ja 05/07

I don't pay attention to the ones who never cared...
Avatar
Annis
 
Viestit: 3162
Liittynyt: 22.08.06 10:18
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja Annis » 23.08.09 15:32

Ja onhan se niinkin, että jos ja kun touhu tulee jossain vaiheessa ilmi, sinua voidaan kyllä pitää osasyyllisenä vaikket olisi itse tavaraa vienytkään, mutta olet siitä tiennyt. Valitettavasti!
  • 0

Kuva Annis 11/76 ja riiviöt 02/00, 09/02, 05/05 ja 05/07

I don't pay attention to the ones who never cared...
Avatar
Annis
 
Viestit: 3162
Liittynyt: 22.08.06 10:18
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja tiukkapipoko » 23.08.09 16:27

En luonnollisestikaan tunne pomoa vielä kovin hyvin, mutta olen saanut hänestä sellaisen kuvan, ettei välttämättä hoitaisi fiksusti tilannetta jos menisin kertomaan. Varastelua olisi myös hankala mitenkään todistaa, joten olisi vain sana sanaa vastaan. Ja kumpaakohan uskotaan? Minua joka on juuri tullut taloon vai sitä joka on ollut töissä yli 20v?

tiukkapipoko
 

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja ekoliini » 23.08.09 16:35

Entä jos kysyisit pomolta ihan suoraan, että olet huomannut epäilyttävää toimintaa mutta kertoaksesi siitä haluat varmistuksen ettei sinua voida liittää kertojaksi, ainakaan jos syylliset jatkavat työssään.

Tietysti asia riippuu siitä mitä varastetaan, mutta jos kyse olisi vaikka toimistotarvikkeista, fiksu pomo voisi hoitaa asian esim näin: "Olen pitänyt kirjaa toimistotarvikehankinnoista ja vastikään vertasin niiden kulutusta *naapurifirman* vastaavaan. On ollut merkillepantavaa, että firmassamme on tarvikkeita kulunut erityisen paljon. Tämän vuoksi tästä lähtien suoritetaan tehostettua tarkkailua asian suhteen. Mikäli väärinkäytöksiä ilmenee, syylliset tullaan erottamaan." Tai jopa vihjaista pomolle, että turvakamera tietyssä paikassa voisi olla hyvä juttu. Tai pomo voi vihjaista alaisille, että on asentanut salaa turvakameran ja väärinkäytökset ovat tiedossa, tai jotain.

Mitä tarkoitat sillä ettei pomo ehkä hoitaisi asiaa fiksusti?
  • 0

Avatar
ekoliini
 
Viestit: 6974
Liittynyt: 22.08.06 10:31
Paikkakunta: rannikko

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja ekoliini » 23.08.09 16:38

Sellainen tuli vielä mieleen että jos saisit sovittua pomon kanssa ettei hoida asiaa heti, vaan vasta viiveellä (odotellessa voi vaikka tarkkailla tilannetta) ja sinä saisit luvan tulla yllytetyksi "varastamiseen" (niin että palauttaisit myöhemmin) jolloin sinua ei ehkä pidettäisi kertojana.
Ääritilanteessahan voit vaikka pitää nauhuria mukana noiden tilanteiden nauhoittamiseksi, tai pyytää että pomo asentaa videokameran sinne missä varastelua tapahtuu. Näin saadaan varkaat kiinni rysän päältä.
  • 0

Avatar
ekoliini
 
Viestit: 6974
Liittynyt: 22.08.06 10:31
Paikkakunta: rannikko

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja Ellu-72 » 23.08.09 18:42

Annis kirjoitti:Jossain toimistoissa on käsittääkseni melko tavallista, että esim. kopiopaperia tai kansioita otetaan kotiin omaan käyttöön... Tällaisen mä just ja just sulattaisin.


Just tää on pahinta kun kukaan ei edes tunnusta varastamiseksi jos vähän toimistotarvikkeita roudaa kotiin :evil: Ihan on silkosilla seteleillä yrittäjä joka ikisen lyijykynän firmaan ostanut ja jokainen on poissa yrittäjän ansaitsemasta tuloksesta.... :?
  • 0

ESITTÄYTYMINEN
Lapset = 1/05 8/06 6/09

***Aamun sarastaessa lepakot piiloutuvat valolta - ja kukot laulavat ilosta.***
Avatar
Ellu-72
 
Viestit: 12053
Liittynyt: 22.08.06 14:49
Paikkakunta: Loimaa

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja emelia » 23.08.09 18:53

^Ihan yrittäjää mollaamatta muistuttaisin kuitenkin siitä, että yllättävän monessa paikassa työntekijän ajatellaan hoitavan joitain työasioita kotoa käsin, vaikkei varsinaisesta etätyöstä oisikaan kysymys. Oletetaan, että hoidetaan joku sähköposti tai ollaan ainakin sen tavoitettavissa, voidaan tulostaa joku tiedosto kotona, setviä joku paperiasia jne. Kynät ja kansiot on siinä aika pieni tekijä. Tietty jos niitä papereita ihan vaan lapsille piirtämistä varten kuskaa, niin onhan siinä vähän eroa.
  • 0

Kuva
Kuva
Avatar
emelia
 
Viestit: 4555
Liittynyt: 28.12.08 22:56
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja tiukkapipoko » 23.08.09 19:34

Tähänkö tämä maailma on tosiaan menossa :shock: Varastamista ei edes tunnusteta ja mielletä varastamiseksi. Sanotaan, kun teen ylitöitä ja on huono palkka ja milloin mitäkin, niin on oikeutettu ottamaan työnantajan omaisuutta. Itsekin olen miettinyt pitääkö suurin osa työpaikkani porukasta toimintaansa varastamisena.
En halua työpaikkaani tai alaani tässä paljastaa, mutta mistään toimistotyöstä ei siis ole kyse.
Ehkä mä toistaiseksi jatkan hiljaiseloa ja yritän ummistaa silmäni kunnes keksin jonkun hyvän ratkaisun tilanteeseen. Tai sitten vaihdan työpaikkaa...

tiukkapipoko
 

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja Santti » 23.08.09 19:38

Kameroita ei saa asentaa niin että siitä ei etukäteen ilmoiteta työntekijöille. Sama pätee puheen nauhoittamiseen.
  • 0

12/30 kg
Lapset: 6/05, 4/07 ja 2/09
Kuva
Avatar
Santti
 
Viestit: 26304
Liittynyt: 22.08.06 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja Kamomilla » 23.08.09 19:48

Ja jos kyseessä on tila missä käy muitakin asiakkaita täytyy heillekkin ilmoittaa että tiloissa on nauhoittava kameravalvonta.
  • 0

Kamomilla
 
Viestit: 3110
Liittynyt: 03.04.07 16:38
Paikkakunta: Turku

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja ujo » 23.08.09 22:29

Minusta sinun pitäisi kertoa pomolle. Luulen että jos nyt ummistat silmäsi, ummistat myöhemminkin. Tietysti ikävää jos muuten mukavat työkaverit saa potkut, mutta toivoisin ettei varastamista aleta suvaitsemaan.

ujo
 

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja Hanabi » 23.08.09 22:35

Vähän auttaisi spekuloinnissa toimialatietokin. ;)

Omistuskuviot vaikuttaa myös asiaan. Onko pomosi esim. omistaja tai onko kyseessä yksityinen yritys, jolla on omistajat erikseen ja pomo palkkapomo vai kenties joku kunnan tai valtion laitos?

Jos omistaja on selkeä ja selvillä, niin kertoisin hänelle. Tehkööt mitä tekee, hänen rahoistaanhan siinä on kysymys.
  • 0

Avatar
Hanabi
Bannattu
 
Viestit: 4596
Liittynyt: 24.01.07 1:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: varastelu

ViestiKirjoittaja Maarun mies » 08.09.09 5:48

Santti kirjoitti:Kameroita ei saa asentaa niin että siitä ei etukäteen ilmoiteta työntekijöille. Sama pätee puheen nauhoittamiseen.


Väitteesi puheen nauhoittamisesta on yleinen harhaluulo, lieneekö amerikkalaisista elokuvista moinen käsitys tullut. Suomen lainsäädännön mukaan saa vapaasti nauhoittaa jokaisen keskustelun, johon itse osallistuu, oli kyse sitten puhelusta tai muusta keskustelusta. Siitä ei tarvitse ilmoittaa keskustelun toiselle/toisille osapuolelle/-puolille, vaikka se toki kohteliasta onkin. Salanauhoitus tulee kyseeseen vasta kun keskustelu ei muutenkaan ole tarkoitettu nauhoittajan korville. Tästä on olemassa useampiakin korkeimman oikeuden päätöksiä. Lisää aiheesta voi lukea vaikka http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/ Oikean reunan linkeistä muistaakseni löytyy suoraan toi oikeus puhelun nauhoittamiseen. Myös finlexistä voi noita etsiä kun klikkailee oikeuskäytäntö ja korkeimman oikeuden päätöksiä ja sieltä hakee sopivilla hakusanoilla. Tuolta oikeusjakohtuus-blogista löytyy myös suoraan noiden KKO:n päätöksien diaarinumerot.

Maarun mies
 

Seuraava

 


Paluu Ongelmat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 153 vierailijaa