Nimiongelma

Jos sormi menee suuhun Foorumilla tai Galleriassa... TOIMII ILMAN SISÄÄNKIRJAUTUMISTA.

Nimiongelma

ViestiKirjoittaja Nimi hukassa » 14.08.09 21:25

En tiedä sopiiko tää tänne osioon mutta en halua tunnuksellani kirjottaa koska mulla on paljon täällä tuttuja ja en halua vauvan nimivaihtoehtoja vielä tutuille kuuluttaa.

Ongelma on siis se että en millään osaa päättää vauvalle nimee. Mies suostuu melkein mihin vaan joten ohjat on mun käsissä asian suhteen.
Kertokaa mielipiteenne nimestä ASLAN. Onko se liian outo? Entä toinen nimi JULIUS. Sopiiko Aslan Julius vai tarviiko siihen jotain väliin? Oon miettiny nimeä TEO siihen väliin. Se on hirveen nätti mutta miten se lausutaan? Tiedän yhden Teon ja sen nimi sanotaan lyhyenä eli just niinkun kirjotetaan. Itse tykkäisin että se olis TEEO mutta onko se edes oikea nimi?

Voi että kun tää on vaikeeta. Toi Aslan jotenkin kuulostaa niin kivalta mutta joku silti meinaa siinä tökkiä. Kaikille muille lapsille meillä on ollu nimet valmiina jo ajat sitten ennen lapsen syntymää ja ne on tuntunu just sopivilta. Nyt en osaa päättää.

Nimi hukassa
 

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja Santti » 14.08.09 21:52

Mun mielestä Teo yhdellä eellä on parempi kuin kahdella. Vähän niin kuin Leo, eihän sitäkään sanota Leeo. Tai no voihan joku sanoa :lol: . Ja siis Teo sinänsä kutsumanimenäkin olisi aika kiva. Aslan, hmm... toisaalta kivan ja erikoisen kuuloinen, mutta itse en antaisi lapselleni. Teo Aslan Julius, tuollaisen yhdistelmän noista keräisin, siinä toimii viskurilakikin. (eli lyhyemmästä pidempään, niin kuin etunimet on tapana antaa)

Tällaisia väsyneitä mielipiteitä...
  • 0

12/30 kg
Lapset: 6/05, 4/07 ja 2/09
Kuva
Avatar
Santti
 
Viestit: 26304
Liittynyt: 22.08.06 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja kiala » 14.08.09 22:00

Aslan on toki Narnia nimi ja minusta sellaisena kiva, mutta koska olen lapsena osannut Taikurinsisarenpojan ja Velhon ja leijonan ulkoa, on minun vaikea yhdistää nimeä ihmiseen, vaikka kirjassa leijona jumalhahmona olikin. Mutta en usko, että satuhahmo on mitenkään rasite nimelle, päinvastoin kukapa ei haluais olla saman niminen kuin mahtava leijona :)

Teo on minusta myös kaunis nimi. Nyt kun TEO on muuttunut Valviraksi, niin ei ole sitäkään rasitetta :lol: Teeo, noin kirjoitettuna kuulostaa aika haastavalta käyttää.

Aslan Julius tai Teo Julius tai Aslan Teo Julius sopii kaikki. Muoks. Santin ehdotus on hyvä :)

Meillä miehellä on vain paljon rajoitteita antaa nimen suhteen mutta ei ehdotuksia :roll:
  • 0

Kiala, mies ja neidit 05/06 ja 07/09
kiala
 
Viestit: 774
Liittynyt: 20.10.08 21:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja annikala » 14.08.09 22:24

Minusta Aslan on tosi nätti nimi ja yksi omista nimiehdotuksistani ennen esikoista. Itse en ole Narnioita lukenut enkä yhdistä nimeä sinne. Muistaakseni miehestä tuo oli liian outo, kuten suurin osa minun ehtuksista silloin.. :roll: Pitääkin kysellä olisiko muuttanut mieltään. 8)
Teo tai Theo on minusta kivempi kuin Teeo. Ja sopii mielestäni toiseksi nimeksi jos kolmas on tuollainen pitkä.
  • 0

Minä, puoliso, Ekalaps -07 ja Tokalaps -09
Äänessä täällä: https://anchor.fm/autistiikkaa
Avatar
annikala
 
Viestit: 1807
Liittynyt: 22.08.06 10:07
Paikkakunta: Tamperehko

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja Elsi193 » 14.08.09 22:52

Aslan Theo Julius...

Minusta tähän aikaan sopiva, "hiukka erikoinen" mutta kaunis nimi, jos sellaisen haluaa lapselleen antaa. Meillä tykätään "vähän tavallisemmista nimistä" mutta tuo sinun on kaunis... Minusta Theo on Teota sopivampi noihin miniin.
  • 0

Elsi193
 
Viestit: 25164
Liittynyt: 22.08.06 17:04

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja Liila » 14.08.09 23:03

Nimi hukassa kirjoitti:Kertokaa mielipiteenne nimestä ASLAN. Onko se liian outo? Kaikille muille lapsille meillä on ollu nimet valmiina jo ajat sitten ennen lapsen syntymää ja ne on tuntunu just sopivilta.


Aslan on liian outo ja hirveä jos muilla lapsillanne ei ole turkkilaisia nimiä. Aslanista pojannimenä tulee ainakin minulle jostain syystä mieleen kiilusilmäinen turbaanipäinen pommivyöhön sonnustautunut lentokonekaappari suoraan Bruce Willis -elokuvasta. Mainittakoon että Narnia-sadut olivat lapsena lempilukemistani. Toki sukunimen ollessa vaikkapa Virtanen tai Niinistö mielikuva katoaa...

Teo on sen sijaan kaunis, miehekäs ja jämäkkä.
  • 0

Its better to keep your mouth shut and appear stupid than to open it and remove all doubt.
Avatar
Liila
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 04.01.09 21:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja Riikkapooh » 15.08.09 1:19

Aslan on mielestani komea nimi ja mielestani hyvin kansainvalinen mutta myoskin Suomenkieleen sopiva. Nimi komea mielestani myos merkitykseltaan eli Leijonaahan se tarkoittaa.

Mina en tykkaa Teo nimen suomenkielisesta aantamisesta.

Julius on taas minusta aina ollut ihana nimi.

Eli Aslan Julius saa aanen taalta :D :D
  • 0

Saima-09 Annika-06 Leo-03 + lainaliisat ja lassit
Mina suojelen sinua kaikelta.
Avatar
Riikkapooh
 
Viestit: 4208
Liittynyt: 02.08.07 11:14
Paikkakunta: Savolainen muutti Englantiin

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja Nimi hukassa » 15.08.09 10:49

Sukunimi on perusuomalainen eli sitäkin mietin että kuulostaako se sitten oudolta tuon Aslanin kanssa. Teo-nimeä en missään nimessä halua kutsumanimeksi, se on liian lyhyt mun makuun kutsumanimenä. Muistan lapsuudesta pojan jonka nimi oikeastikin oli Teeo kahdella eellä ja siitä siis tuo että olen luullut että sekin olisi nimi. Katsoin että sen nimisiä on kuitenkin vain 2 suomessa eli eipä se oikein ole vaihtoehto.

En mistään tarinoista ole edes tiennyt missä tuo nimi esiintyisi. Olen sen nimen vain jostain kuullut ja kuulosti kivalta. En edes ajatellut että se ei suomalaiselle lapselle välttämättä sopisi. Haluisin kyllä suomalaisen nimen eli voi olla että täytyy edelleen keksiä jotain muuta. Iisak on yks vaihtoehto jota oon miettiny tai sitten tuo Julius etunimenä. Se vaan on taas vähän liian yleinen mun makuun.

Nimi hukassa
 

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja PullaKana » 15.08.09 11:02

Minusta Aslan on kiva nimi ja kuulostaa tarpeeksi suomalaiselta. Aslan Julius on kiva. Samoin Aslan Teo Julius kiva myöskin. Nimenomaan Aslan Teo Julius. Minusta Aslan Theo Julius olisi outo. Nuo kaksi muuta nimeä on minusta ihan suomalaiseen nimistöön sopivia mutta tuo Theo ei.

Teo Aslan Julius muuten kuulostaa musta oudolta, minä olen kolme nimisissä nimissä tottunut et tavallisin järjestys on että toinen nimi on lyhyin. Kolmas ehkä pisin ja sitten ensimmäinen jotain siltä väliltä.
  • 0

Äiti -77 ja Esikoinen 06/04 ja Kuopus 05/06
Avatar
PullaKana
 
Viestit: 3027
Liittynyt: 18.11.06 22:12
Paikkakunta: Länsi-Suomen lääni

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja Dagny » 15.08.09 11:32

Parhaan kaverini poika on Aslan. Heillä äiti on Lapista joten se on ikäänkuin muunnos Aslakista, ja sukunimi on ulkomainen kuten isäkin.
  • 0

Jalo 12/06, Sulo 7/10 ja Ilo 7/19.
Avatar
Dagny
 
Viestit: 17303
Liittynyt: 22.08.06 9:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja Riikkapooh » 15.08.09 14:07

Aslan esiintyy Narnia tarinoissa ja on niissa Leijona mutta mielestani mielleyhtyma tarinoihin on erittain positiivinen ja sen takia en pois sulkisi nimea. Aslanista tulee minullekin lappalaisuus mieleen vaikka en tieda onko se lappalainen nimi. Mielestani ihanan nimen olet loytanyt ja minulle olisi nyt pettymys jos nyt vaihtasit Iisakiksi :oops: . Juliuksesta tykkaan joka tapauksessa vaikka etunimena.
  • 0

Saima-09 Annika-06 Leo-03 + lainaliisat ja lassit
Mina suojelen sinua kaikelta.
Avatar
Riikkapooh
 
Viestit: 4208
Liittynyt: 02.08.07 11:14
Paikkakunta: Savolainen muutti Englantiin

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja Tuuliviiri » 21.08.09 19:44

Miks mulle tulee mieleen et nimestä pitäs ottaa viimeinen kirjain pois ja sit se kuulostas kivammalle Asla? [???] Kuulostaako se sillain suomalaisemmalle tai jotai sinne päin...! Asla Julius tai Asla Teo Julius kuulostaa miusta ihan hyvälle!
  • 0

Äiti kera poikien 07/01 ja 03/07, iskän ja kolmen karvaisen kaverin
Avatar
Tuuliviiri
 
Viestit: 1279
Liittynyt: 06.09.07 21:44
Paikkakunta: Keski-suomi

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja Ellu-72 » 21.08.09 19:49

Tuuliviiri kirjoitti:Miks mulle tulee mieleen et nimestä pitäs ottaa viimeinen kirjain pois ja sit se kuulostas kivammalle Asla? [???] Kuulostaako se sillain suomalaisemmalle tai jotai sinne päin...!


Hei sähän sen sanoit nappiin [jep]
  • 0

ESITTÄYTYMINEN
Lapset = 1/05 8/06 6/09

***Aamun sarastaessa lepakot piiloutuvat valolta - ja kukot laulavat ilosta.***
Avatar
Ellu-72
 
Viestit: 12053
Liittynyt: 22.08.06 14:49
Paikkakunta: Loimaa

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja Santti » 21.08.09 19:57

PullaKana kirjoitti:
Teo Aslan Julius muuten kuulostaa musta oudolta, minä olen kolme nimisissä nimissä tottunut et tavallisin järjestys on että toinen nimi on lyhyin. Kolmas ehkä pisin ja sitten ensimmäinen jotain siltä väliltä.

Hauskaa kun musta taas nämä joissa keskimmäinen nimi on lyhin, kuulostavat oudoilta ja töksähtäviltä (ei millään pahalla, makujahan tietysti on monenlaisia :D ). Se on kohtalaisen uusi käytäntö, ainakin oman ikäisilläni ja sitä vanhemmilla kolminimisillä nimet menevät pituusjärjestyksessä, lyhin ensin. Korkeintaan kaksi ekaa on samanpituisia.
  • 0

12/30 kg
Lapset: 6/05, 4/07 ja 2/09
Kuva
Avatar
Santti
 
Viestit: 26304
Liittynyt: 22.08.06 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja veewee » 21.08.09 20:04

Mäkin tiedän yhden Asla-nimisen pojan - ja yhden tytön myös. Jotenkin se on musta parempi nimi kuin Aslan. Aslakista pidän eniten näistä kolmesta vaihtoehdosta. Ainakin Aslan Julius kuulostaa jotenkin niin kuin tuo eka etunimi olis genetiivi, tyyliin että pojan nimi olisikin virallisesti kirjoitettuna Julius Asla, ja Asla olis silloin sukunimi, kuten esim. Pekka Virtanen voi esitellä itsensä, että 'Virtasen Pekka'. Mutta kaikkiin nimiinhän tottuu, kun niitä vaan käyttää ja kun se nimi henkilöityy johonkuhun, niin ei sitä sitten enää niin ajattele. Ja Teo lausutaan mun mielestä lyhyenä. Sinänsä kyllä olis loogista, että senkin vois lausua Teeo, vaikka kirjoitusasu olis yhdellä oolla, koska onhan Tea-nimisiä naisiakin, jotka lausutaan joko Tea tai Teea.
  • 0

Avatar
veewee
Bannattu
 
Viestit: 10342
Liittynyt: 11.04.08 9:07
Paikkakunta: Helsinki

Seuraava

 


Paluu Ongelmat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 191 vierailijaa