Kirjoittaja väsynyt » 20.04.09 9:46
Ryöstin just - taas - säästöpossuani. Jotta pääsen ruokakauppaan. Ja etsimään kirppikseltä pienimmälle kevääksi kenkiä. Jotenkin kestin tuota säästöpossun ryöstämistä parikymppisenä, mutta nyt yli kolmekymppisenä tämä alkaa ahdistaa. Tietysti pitäis olla onnellinen, että sinne säästöpossuun edes kertyy joskus jotain.
Haluaisin töihin. Ja en halua. Pääsisisin kyllä tarjoilijaksi, ja kahvilaneidiksi. Mutta sitä ei kestä sen enempää pää kuin kroppakaan. Vakituisessa työssä olen ollut viimeksi 2002.. Sen jälkeen kuntoutusrahalla, sairaslomalla, pätkätöissä, työttömänä, äitiyslomalla.. Eli kela on käytännössä maksanut mulle viimeiset 7 vuotta. Parasta aikaa odotan päätöstä viimeisimmästä sairaspäivärahahakemuksesta.
Oon siis kroonisesti sairas. Fyysisesti. Pääsen (toivottavasti) syksyllä leikkaukseen. Ja sitten sen lisäksi olen masentunut ja ahdistunut. Sitäkin kroonisesti. Tuntuu, että vaikka miten yritän, niin tämä elämä ei vaan päästä mua eteenpäin. Kyllä mä kymmenen vuotta sitten kuvittelin olevani tässä elämänvaiheessa jo vakituisesti työelämässä ym. Olen insinööri, mutten ikinä ole päässyt niitäkään töitä tekemään. Tarjoilijaksi kelpaan, mutta tosiaan niitä töitä kroppa kestää max. 2kk jonka jälkeen parantelen itseäni puoli vuotta. Ei siinäkään ole yhtään mitään järkeä. Olen tähän niin väsynyt. Ja silti on pakko jaksaa. En voi luovuttakaan, vaikka kyllä oikeasti mieli välillä tekisi. Lääkehoidot mulla on kokeiltu viimeiseen saakka. Tämä viimeisin myrkky auttoi kuukauden, mutta nyt on sitten taas alamäki alkanut. Ja tämä myrkky oli tosiaan se viimeinen, mitään ei ole enää koetettavissa. Lähipiirille tämä mun sairastaminen on jo riittävän raskasta, joten en voi kenellekään heille purkaa sitä, että en jaksa. Yritän pitää kasassa jonkunlaista kuorta. Vanhempani ovat jo iäkkäitä ja sisarukseni aiheuttavat heille jo riittävästi henkisiä murheita, joten en halua niitä lisätä. Ja kun ei tälle kukaan voi mitään.
Mitä antaisinkaan siitä, että saisin elää ihan tavallista, normaalia elämää. Ilman kipuja ja ikuisia, loputtomia rahamurheita. Miten haluaisin joskus voivani ostaa ihanalle pienelle tytölleni jotain uutta ja kaunista, ihan kaupasta. Tai ihan uudet ja hyvät kengät. Kyllähän sitä kirppikseltä löytää kaikenlaista ihan nättiäkin, kun ahkerasti kiertää, mutta joskus kun erehdyn jonnekin lastenosastolle, tai netin kauppoihin, niin kyllä välillä kaihertaa. Ja kaikki vaan sen vuoksi, että mun typerä kroppani ei toimi niinkuin pitäisi ja hajoaa sisältäpäin vuosi vuodelta enemmän. Olen erilaisiin lääkkeisiin ja lääkäreihin saanut pistää sellaisen summan rahaa, että sillä olisi vaikka ostanut auton. Aika uuden auton. Tai paljon jotain pienempää, mutta tärkeämpää.
Ei tasan mene elämässä, toiset saa huonommat hiihtokengät kuin toiset. Mutta kyllä silti välillä väsyttää. Paljon.