Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

Jos sormi menee suuhun Foorumilla tai Galleriassa... TOIMII ILMAN SISÄÄNKIRJAUTUMISTA.
Kuunkajo tykkää tästä viestiketjusta.

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Epeli » 28.12.16 16:44

Joo siis mä ainakin protestoin, että kännyhehkutukset ei oo kämäisiä. Kun niitä useammankin kerran sellaisiksi mainittiin.
  • 0

Duo Äly (11/12) & Väläys (5/14)
Avatar
Epeli
 
Viestit: 10341
Liittynyt: 01.04.13 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja rva W » 28.12.16 17:18

Minä en ainakaan tästä keskustelusta löytänyt mainintaa kämäisistä kännyhehkuista. Vai siis tarkoitetaanko nyt että joku arvostelee jonkun hehkutusta kämäiseksi vai sitä, että joku selittää hehkutuksen puutetta sillä että on kännyn varassa? Että puhutaan samasta asiasta. Itse olen ysvännyt lähinnä kännyllä, mutta en usko että tonttuni on huomannut eroa hehkutuksissani.
  • 0

Isosisko 01/10 ja pikkuveli 07/15

Keskustelutaitoon ei kuulu vain oikeiden asioiden sanominen oikeassa paikassa, vaan myös väärien asioiden sanomatta jättäminen houkuttelevalla hetkellä. - Dorothy Nevill
Avatar
rva W
Bannattu
 
Viestit: 21562
Liittynyt: 26.07.10 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Epeli » 28.12.16 17:21

No jossain ketjussa oli puhetta, että laittaa sit vaikka kämäisen kännyhehkun jos ei muuta ehdi, ja taisipa joku omaa hehkutustaankin pitää kämäisenä kun se tuli kännystä. Sen oli tarkoitus olla vaan sellainen kevennys ja toteamus, että kännylläkin pystyy halutessaan ysväämään ihan täysipainoisesti.
  • 0

Duo Äly (11/12) & Väläys (5/14)
Avatar
Epeli
 
Viestit: 10341
Liittynyt: 01.04.13 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja hiiripöllö » 28.12.16 17:50

Minäkään en ymmärrä mistä ne kämäiset kännyhehkutukset tähän tuli. :o Kukaan ei kai ole valittanut hehkutusten laadusta, vaan niiden puuttumisesta kokonaan. Siinä on iso ero.

Kukaan ei ymmärtääkseni ole vaatinut sääntöjen tiukentamista. Täällä on vaadittu nykyisten sääntöjen noudattamista. Minäkin toivoisin, että kaikki olisivat mukana hyvän mielen ja yhteisen kivan takia. Sääntöjä tarvitaan, jotta kaikilla on edes jossain määrin yhteneväinen käsitys siitä mitä se tarkoitta. Että minä tiedän, mitä minulta odotetaan ja mitä minä voin kohtuudella odottaa omalta tontultani ja tontutettavaltani. Sanktioita tarvitaan, kun joku vähät välittää säännöistä. Enkä nyt tarkoita yhtä unohtunutta hehkutusta tai päivän myöhässä lähtenyttä pakettia. Edes ysvi ei valitettavsti ole ideaalimaailma, jossa kaikki noudattaisivat sääntöjä ilman pelkoa sanktioista. Säännöillä ja niiden noudattamisen vaatimisella taataan hyvä joulumieli kaikille. :o)
  • 5

Avatar
hiiripöllö
 
Viestit: 7608
Liittynyt: 08.08.12 11:24
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja giraffe » 29.12.16 22:39

hiiripöllö kirjoitti:. Täällä on vaadittu nykyisten sääntöjen noudattamista.


Kannattaa varmaan ensi vuonna kirjoittaa ylös sääntöihin ja ilmoittautumisviestiin että hehkutus pitää tulla joka päivä ja jos ei tule niin pitää selittää hehkutuksen puuttuminen, koska kun ilmoittauduin joulukalenterivaihtoon, en kyllä tämmöistä sääntöä tajunnut. Luin kyllä joulukalenteriketjun ekan sivun säännöt ja suurimman osan keskusteluista ja siellä puhuttiin että on tärkeää hehkuttaa (ei erikseen että on pakko joka päivä) ja että lähetys pitää lähteä tiettynä päivänä. Luulin ihan oikeasti että noudatin sääntöjä kunnes alkoi tulla niitä "nyt hehkutatte" viestejä hehkutusketjuun. En tiedä olenko itse vaan sitten hidas tän suhteen, vai oliko tämä joka päivä tai selitys juttu muille niin itsestäänselvyys että sitä ei korostettu. Itse olin yllättäen välillä joulukuussa eri paikassa kuin kalenteri ihan ikävästä syystä useita päiviä useampaan otteeseen ja en päässyt hehkuttamaan, ja ei kyllä tullut mieleenkään muiden jouluiloketjuun tulla syitä selittämään ja pilaamaan fiilistä. Tosi harmi jos siitä tonttuni pahoitti mielensä, koska mun muuten aika hirveään joulukuuhun sekä kalenterin tekeminen että avaaminen toi kyllä paljon iloa. Ymmärrän kyllä säännön, mutta kannattaa tosiaan laittaa se heti alkuilmoon ensi vuonna. Että hitaammatkin kuten minä tajuaa että se on sääntö ja oletus. Mulle hehkutusten tulo joka päivä tai poissaoloselvitys ei ollut alusta asti selvää, pahoittelen. Kun tajusin että tällainen sääntö on, loppuhehkutukset taisikin tulla reaaliajassa.

kuunkajo kirjoitti: Ja pyydän omasta puolestani anteeksi, etten tehnyt aina päivittäisiä pitkiä hehkutuksia, listoja ja edes hakusanaa laittanut.


Tonttua ei kyllä haitannut, kiva oli lukea :D
  • 0

Laps 02/15
Avatar
giraffe
 
Viestit: 402
Liittynyt: 30.07.15 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja *OA* » 29.12.16 23:09

Hehkutushan ei ole ollut säännöissä, mutta siitä mainitaan monta kertaa ketjun eri vaiheissa ja sen tärkeydestä myös joten se pitäisi olla jokaisen ketjua lukevan tiedossa kyllä että se on erittäin toivottua ja suotavaa joka päivä kuitata mitä luukussa on ollut. Ensimmäinen kalenterini jonka tein jäi osittain ilman hehkutusta ja kyllä se pahalta tuntui. Olen itse yrittänyt pitää huolta että hehkutus tulee ajoissa, pari vuotta sitten lähdin viikonlopuksi reissuun ja luukut unohtui kotiin, ilmoitin siitä itse että unohdin luukut vaikka mukaan oli tarkotus ottaa. Musta se on ok jos tulee äkillistä menoa tai jos käy unohdus että sun ja luukkujen välissä on useimpia kymmeniä/satoja kilometrejä. Äkillisistä ilmoitat heti kun on mahdollista ja tiedettävistä etukäteen sitä mukaan kuin/jos niitä tulee.

Painoin eka peukkua ylös bannille mutta nyt miettiessä sanoisin että banni on liikaa, ehkä itse tälläisen keskustelun jälkeen miettisin lähtisinkö enään mukaan seuraavana vuonna jos en voi edes pikaseen kuittaa luukusta. Listat ja hakusanat on vapaaehtoisia, itse pidän listaa vaikka kännyllä aina ysvään ihan vain että voin muistella itsekkin mitä minäkin päivänä tuli. Mutta mua ei haittaa yhtään jos mun tekemää kalenteria ei listata.

Ja vaikka tulis nyt fiilis että ikinä en lähtis mukaan niin kannattaa kuitenkin miettiä asiaa ens syksynä uusiksi ja sen tilanteen mukaan. Kaikkea ei pidä ja voi suunnitella, yllättäviä asioita tapahtuu mutta niinkuin Miauku sanoi ketjussa joulukuun puoles välissä niin sen hehkutuksen voi tehdä vaikka pikaseen aamupissalla sängystä noustessa tai keskellä yötä imettäessä/nukkumaan mennessä. Ei meistä kukaan tiedä missä kukakin ysvää :mrgreen:
  • 2

Villi nelikko:
01/09 ja 11/10 sekä 10/13, ja 12/18...niin ja kissa.
Avatar
*OA*
 
Viestit: 18044
Liittynyt: 26.05.11 20:50
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Epeli » 30.12.16 9:09

Siis mä oon pahoillani, että mainitsin ne kämäiset kännyhehkut. Juurikin oli tarkoitus todeta, että ei se kännyhehkukaan oo kämäinen. Mulla on vissiin sit vaan tarttunut liian tiukasti mieleen asia, joka tavallaan koskee itseä, vaikkei se ookkaan mitenkään merkittävä ollut. Mun mielestäni useampi on vaan kirjoittanut, että vaikka sitten kämäinen pari riviä kännyllä (erinäisissä hehkutuskeskusteluyhteyksissä). Ja mä itse oon ehdottomasti sitä mieltä, että se pari riviä kännyllä riittää hyvin eikä hehkutusten tarvi sen kummempia olla. Mut nyt vaan ymmärrettiin vähän väärin. Yritin siis sanoa, ettei sellaista asiaa olekaan kuin kämäinen kännyhehku. Bygones. :)

Sit hei giraffe en mä usko, että tässä mitään "anteeksi tonttu, en hehkuttanut eilen koska ripuloin klo x, y ja z ja oksensin klo a, b ja c" -tason selityksiä kaivattiin, vaan ihan esim. mainintaa, että "Tonttu, jouduin yllättäen lähtemään useammaksi päiväksi pois kotoa ja kalenteri jäi matkasta. :( Avaan paketit kun pääsen kotiin, ilmeisesti torstaina. :) " niin tonttu osaa olla odottamatta niitä hehkutuksia.
  • 4

Duo Äly (11/12) & Väläys (5/14)
Avatar
Epeli
 
Viestit: 10341
Liittynyt: 01.04.13 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Mesore » 30.12.16 12:15

Mie en kannata bannia, kannatan tarkempien hehkutusohjeiden kirjaamista sääntöihin ensi vuodelle. Itse olin ekaa vuotta mukana ja tavasin kyllä kaikki kalenteriin liittyvät ketjut huolella, mutta siitä huolimatta miulle tuli vähän yllätyksenä miten ankarasti hehkutusten puuttumiseen suhtauduttiin. Jos päivittäinen hehkutus on kerran tärkeä osa kalenterivaihtoa, niin se kannattaa ehdottomasti kirjata eksplisiittisesti sääntöihin, eikä olettaa että osallistujat vaan mystisesti tietää miten ja millä tavalla se kuuluu tehdä. Joo, siitä muistutettiin useassa ketjussa moneen kertaan kyllä, mutta imo se on vähän myöhäistä siinä vaiheessa kun vaihto on jo käynnissä. Miun mielestä vaatimusten pitäisi tulla selviksi jo ennen ilmoittautumista, vähän epäreilua niitä on enää jälkikäteen lisätä. Mie en ajattele, että sääntöjen lisääminen ois mikään epäluottamuslause osallistujia kohtaan, vaan mahdollisuus jokaiselle arvioida realistisesti, riittääkö omat resurssit lähteä vaihtoon mukaan.
  • 5

M 4/11 ja L 7/15
Avatar
Mesore
 
Viestit: 7298
Liittynyt: 05.07.12 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja giraffe » 30.12.16 12:55

*OA* kirjoitti:Hehkutushan ei ole ollut säännöissä, mutta siitä mainitaan monta kertaa ketjun eri vaiheissa ja sen tärkeydestä myös joten se pitäisi olla jokaisen ketjua lukevan tiedossa kyllä että se on erittäin toivottua ja suotavaa joka päivä kuitata mitä luukussa on ollut. :

Eli hehkutus ei ollut säännöissä ja ketjussa puhuttiin yleisesti että kuuluu hehkuttaa, ja se päivittäinen osuus olisi pitänyt vaan itse tajuta tai lukea rivien välistä. Tykkään kyllä yleensä noudattaa sääntöjä, mutta mä en kyllä oikeasti tätä tajunnut ennen kuin tuli aika reippaita kommentteja asiasta hehkutusketjussa.

Muoks: Ja luin kyllä vanhoja hehkutusketjuja, mutta vain oman tontutettavan viestit.
  • 0

Laps 02/15
Avatar
giraffe
 
Viestit: 402
Liittynyt: 30.07.15 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja maija.k » 30.12.16 14:21

Mä oon ollut vaihdossa mukana monena vuonna ja se on ihan parasta! Mutta silti tänä vuonna tuli yllätyksenä tämä päivittäinen hehkutus pakko... Puusilmä mikä puusilmä.
Joulut on ammatinvalintani vuoksi aina hektisiä, ja kyllä tästä keskustelusta kieltämättä tulee fiilis, että uskallanko enään mukaan.
Tänä vuonna oli tavallistakin tiukempi joulukuu, ja ikioma kalenteri sen pelastus!

Eli olen myös sen kannalla, että jos päivittäinen hehkutus on pakollista se täytyy säännöistä löytyä jo alkujaan. Ei sääntöjä oikein voi vauhdissa muuttaa tai ainakaan olettaa että kaikki puusilmätkin sen tajuaa :)

Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
  • 0

¨kauneus on katsojan silmässä¨
maija.k
 
Viestit: 2868
Liittynyt: 22.08.06 17:42
Paikkakunta: vantaa

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Epeli » 30.12.16 14:35

Eihän se päivittäinen hehkutus ole pakollista, eikä oikein voikaan olla, kun x, y ja z. Mutta siihen olisi hyvä pyrkiä, ja tosiaan ilmoitella jo ennakkoon, jos tietää, että jostain syystä ei pääse hehkuttamaan. Sen sijaan mä en kyllä ymmärrä, miten ihmeessä ehtii avaamaan joulukalenterin luukun ja tutustumaan siihen, mitä saa, muttei kirjoittaa yhtä riviä asiasta ysville. Kun nyt ei kuitenkaan kai puhuta siitä, että jonain päivänä hehkutus jää ja toisena tulee tuplahehkutus, vaan siitä, että esim. kolmannes luukuista jää hehkuttamatta täysin yllättäen.

Mä ymmärrän, että se loukkaa, että jälkikäteen annetaan ymmärtää, että ei ole osattu toimia oikein, mutta mä ei toi päivittäiseen hehkuttamiseen pyrkiminen kyllä mulle ole tässä vaihdossa se kynnyskysymys.
  • 2

Duo Äly (11/12) & Väläys (5/14)
Avatar
Epeli
 
Viestit: 10341
Liittynyt: 01.04.13 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Louhilou » 30.12.16 17:19

Mä taisin jossain keskustelun alkuvaiheessa ehdottaa tai peesiä bannia jos ei ole ehtinyt hehkutella määrää x (tai postittaa ajoissa, sen mainitsi joku muu), mutta nyt kun on keskusteltu, niin vedän kyllä mielipiteeni pois. Pitää olla säännöissä jo etukäteen selkeämmin ohje siitä, että joka päivä kuittausta tai selitys tauosta. Eikä tuo viime tipan postituskaan ole mikään yksiselitteinen juttu. Mun kalenteri tuli perille marraskuun viimeisenä, mutta se oli aivan viimeisen päälle mietitty kokonaisuus!

Jotenkin pitää olla joustonvaraakin. Elämä yllättelee.
  • 2

"Elämä on kai yksinkertaista
Niille jotka ei kulje umpihangessa"

Litku Klemetti
Louhilou
Bannattu
 
Viestit: 1726
Liittynyt: 18.09.09 22:08

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja rva W » 30.12.16 17:39

Minä ajattelin keskusteluna sääntöjen tarkennuksena ensi vuodelle, ei niin että nyt bannattaisiin ketään ensi vuodelta. Eli että jatkossa se hehkuttamisen tärkeys sanotaan siinä aloituksessa ja säännöissä. Ja kuten sanottua, elämä voi aina yllättää, ja sen ymmärtää jokainen.
  • 2

Isosisko 01/10 ja pikkuveli 07/15

Keskustelutaitoon ei kuulu vain oikeiden asioiden sanominen oikeassa paikassa, vaan myös väärien asioiden sanomatta jättäminen houkuttelevalla hetkellä. - Dorothy Nevill
Avatar
rva W
Bannattu
 
Viestit: 21562
Liittynyt: 26.07.10 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Hapsis » 30.12.16 20:48

Asia bueno, ja seuraavaan kertaan paremmat säännöt vaikka niitäkin kyllä on kritisoitu.
  • 1

"Simppeli, soljuva ja järkeenkäyvä, mutta kun kaivelee pintaa syvemmältä, se onkin oletettua enemmän mutkalla"
Avatar
Hapsis
 
Viestit: 13175
Liittynyt: 22.08.06 11:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja tiinataina » 31.12.16 8:41

Mä nyt vähän ihmettellen luen , luulin että kaikille olisi päivänselvä se joka päiväinen hehkutus :shock: ! Siitä kuitenkin puhuttiin paljon ja monessa ketjussa. Mä ymmärrän ajatuksen ettei nyt haluta pahoittaa kenenkään mieltä ja olen osin samaa mieltä, mutta entäs ne kenen vaihto toi tänä vuonna enemmän pahaa kuin hyvää mieltä? Tätä samaa tapahtuu joka vuosi ja itse olin salaa tyytyväinen että asia nyt nostettiin pöydälle keskusteltavaksi. Mites sitten ensi vuonna jos tätä tapahtuu , toivottavasti ei mutta jos kuitenkin? Ja todellakin ymmärrän että elämässä tapahtuu kaikenlaista yllättävää, eikä kalenterivaihto ole maailman tärkein asia. Tänä vuonna ei tainnut vaan olla kenelläkään semmoista tilannetta... Ja kyllä ymmärrän että se kuka oli todella kipeä nyt kalenterin aikaan, ei hehkuttanut muutamaan päivään mut ilmoitti sen ja minusta se on ihan fine. Onko nyt mennyt niin et me jotka ollaan oltu kauemmin mukana tässä vaihdossa pidetään tätä turhan tärkeänä ja hehkutuskäytäntöä itsestään selvyytenä eli joka päivälle, mun mielestä tässä ei ole mitään ideaa muuten. Miten muut tän ymmärtää? Hehkutaan silloin kun muistetaan? Hehkutetaan aattoaamuna kaikki luukut? Suurin osa kuitenkin varmasti kävi lukemassa päivittäin hehkutus-ketjun ja näki että päivittäin hehkutetaan, mut ei sitten kuitenkaan tehnyt sitä itse? Sori, et nyt kaivelen tätä juttua, mua vain vähän ihmetyttää nyt et taputellaan tää nätiks ettei kukaan muu enään loukkaannu.
  • 2

mä-75 ukko-76 ja lapset poika 8/00 ja tytöt 1/02,3/04,5/06,8/08, 11/10 ja 4/13
Avatar
tiinataina
 
Viestit: 4198
Liittynyt: 28.03.09 19:02
Paikkakunta: Mäntsälä

EdellinenSeuraava

 


Paluu Ongelmat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa