Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

Jos sormi menee suuhun Foorumilla tai Galleriassa... TOIMII ILMAN SISÄÄNKIRJAUTUMISTA.
Kuunkajo tykkää tästä viestiketjusta.

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja *OA*:n tonttu » 03.10.16 11:30

Hei *OA*! [hei]

Kiitos perusteellisesta ja inspiroivasta esittelystä! :) Monta ideaa pompsahti heti mieleen ja huhuilen varmasti pian lisää, mutta näin ensi alkuun haluaisin tietää kengännunerosi ja päänympäryksesi.

*OA*:n tonttu
 

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Epelin tonttu » 03.10.16 12:17

Hei Epeli!

Mahtavaa on päästä tekemään kalenteri sinulle ja se onkon jo kovasti suunnitteilla. Jotta lopputuloksesta tulisi mieleinen myös sinulle eikä vain näpertelystä pitävälle tontulle niin täältä pesee muutama kysymys [xmas]

- Kahvi on siis nounou mutta miten tee? Musta, vihreä, valkea, rooibos - menevätkö kaikki tai onko jokin yli muiden?
- Ovatko suklaa ja karkit mieluisia yllätyksiä? Entä pidätkö pähkinöistä tai kuivatuista hedelmistä?
- Otatko vastaan itsetehtyä? Mikä on asusteissa mieluisin väritys? Käytätkö huivia, ovatko sormikkaat vai lapaset mieluisammat, kutittaako villa? Entä mikä on jalan, käden ja pään koko?
- Poltatteko kynttilöitä?
- Jos lukuaikaa ja -energiaa löytyy, mikä kirjallisuudenlaji on mieluisin?
- Askarteletko itse joulukortit tai lähetättekö kortteja ylipäätään?

Palaan taas asiaan kun seuraava satsi kysymyksiä pälkähtää mieleen [xmas]

Epelin tonttu
 

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Hapsis » 03.10.16 16:46

Hapsiksen tonttu kirjoitti:Heipä hei Hapsis [hei]

Oikein hyvän esittelyn olit kirjaillut, kivaa tehdä kalenteria sinulle :) Yksi kysymys jo nousi mieleen, pidätkö kirpeästä ja happamasta?

Ooooo, huhuilua [onni]
Karkeissa joo, muuten en juurikaan :lol:
  • 0

"Simppeli, soljuva ja järkeenkäyvä, mutta kun kaivelee pintaa syvemmältä, se onkin oletettua enemmän mutkalla"
Avatar
Hapsis
 
Viestit: 13175
Liittynyt: 22.08.06 11:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja shivani » 03.10.16 17:53

Shivanin tonttu kirjoitti:[xmas] Huhuu !
Alkajasiksi vähän kysymyksiä sinulle:
Mikä kengän numerosi?
Tykkäätkä leipoa/leivotko paljon?
Teetkö käsitöitä?
Mitä touhuat mielellään lasten kanssa kotona yleensä/joulun alla?
Teetkö yleensä itse joulukortteja ,jouluruokia tms. Tai millaisia jouluperinteitä teillä on ? :)

Terv.Tonttu


Jei!!!! :-D

Kengän numero on... ööö... mallista riippuen 39/40

En leivo paljoa, mutta lapset tykkäisivät siitä hommasta todella paljon, joten aina välillä yritän olla hyvä äiti ja leipoa jotain heidän kanssaan.

Käsityöt... joo, tulee jonkin verran tehtyä, mutta ei mitään kovin suurta. kertoo varmaan aika paljon Tirpan kommentti "se sun tekemä viltti, mikä ei tuu koskaan valmiiksi" :lol: mut siis tässäkin olen melko kausiluonteinen. neulominen on mulle vieras laji. osaan neuloa oikeeta ja nurjaa kuhan ei ole kuin yksi lanka käytössä. Virkkaaminen on paaaaaljon enemmän mun juttu, mut siinäkin vaan helppoja malleja. Jonkin verran teen myös kanavatöitä. ristipistoja oon harkinnut, mut voi olla liian vaikeaa mulle jos ei oo pohjaa piirretty valmiiksi.

Lasten kanssa haluisin touhuta vaikka mitä ja lopputuloksena on etten tee mitään... [auts] Mut siis pyrin jonkin verran askartelemaan heidän kanssaa, lisäksi vaihtelevalla menestyksellä luetaan, pelataan ja katsellaan yhdessä piirrettyjä.

Mistä päästäänkin sitten noihin joulukortteihin. Pääsääntöisesti teen kaikki kortit aina itse. joskus voi olla "ei pysty ei kykene" kausia, jolloin lähetän valmiita kortteja, mutta silloinkin on ne muutamat osoitteet, johon askarrellaan itse, koska eräs isoäideitä oli kerran kovin surullinen "ei tälläkertaa tullutkaan itse tehtyä :( " ja sillon päätin, et ikinä en enää heille ostettua toimita :lol:

Joulu muuten meillä on melkoisen perinteinen kuusineen ja tonttuverhoineen. Joulupöytä on myös täysin perinteinen laatikoineen, kinkkuineen, kalkkunoineen ja rosolleineen. Tämä johtuu pitkälti siitä, että mies himoitsee jouluruokia ja muutenkin haluaa pitää asiat muuttumattomina. Joululaatikot valmistan itse usein puolelle sukulaisita ja mun sisko valmistaa kaikille rosollit.

Mitään erityisiä perinteitä meillä ei kuitenkaan joulun suhteen ole, paitsi nää kalenterit niin itselle kuin lapsillekin. Ne on mun ja lasten joulunodotuksessa se parasjuttu. Meillä on kalenterikorit aina vintissä, joka ei ole muuten päivittäisessä käytössä ja tehdään sinne sitten päivittäin pakettiretki.
  • 0

Outo, mutta onnellinen
kera Mörököllin, Tirpan (12/10) ja Toukan (7/13)
Avatar
shivani
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 27.05.13 9:56
Paikkakunta: Lieto

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja *OA* » 03.10.16 17:57

*OA*:n tonttu kirjoitti:Hei *OA*! [hei]

Kiitos perusteellisesta ja inspiroivasta esittelystä! :) Monta ideaa pompsahti heti mieleen ja huhuilen varmasti pian lisää, mutta näin ensi alkuun haluaisin tietää kengännunerosi ja päänympäryksesi.


Huhuilua [onni]

Kengännumero on siinä 38/39 välissä eli 25cm ja päänympärys 58cm
  • 0

Villi nelikko:
01/09 ja 11/10 sekä 10/13, ja 12/18...niin ja kissa.
Avatar
*OA*
 
Viestit: 18044
Liittynyt: 26.05.11 20:50
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja heipin tonttu » 03.10.16 20:39

Heipi,
tonttusi täällä huhuilee :)

Kiva pitkä esittelyteksti :o) Ensimmäisen lukemisen jälkeen pää löi tyhjää mutta nyt alkaa jo useampikin luukku olla hahmoteltuna. Hiukan kuitenkin lisätietoa kaipaisin. Eli

Mitkä ovat lastesi lempiasioita lempivärien lisäksi?
Teetko palapelejä yksin vai lasten kanssa? Minkä tyylisiä ja kuinka monipalaisia?
Pidätkö muumeista?
Minkälaisista kuvista pidät? Esimerkiksi tauluina omalla seinällä? Toisten seinillä? Tietokoneen taustakuvana? Kirjojen kuvituksessa? Lehtien sivuilla? Onko jokin tyyli mikä ei nappaa lainkaan?
Onko jokin materiaa esim. langoissa tai tekstiileissä mitä vältät?
Miten valmistat teesi?
Miten mieltä kynttilöistä?

heipin tonttu
 

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Epeli » 03.10.16 21:12

Epelin tonttu kirjoitti:Hei Epeli!

Mahtavaa on päästä tekemään kalenteri sinulle ja se onkon jo kovasti suunnitteilla. Jotta lopputuloksesta tulisi mieleinen myös sinulle eikä vain näpertelystä pitävälle tontulle niin täältä pesee muutama kysymys [xmas]

- Kahvi on siis nounou mutta miten tee? Musta, vihreä, valkea, rooibos - menevätkö kaikki tai onko jokin yli muiden?
- Ovatko suklaa ja karkit mieluisia yllätyksiä? Entä pidätkö pähkinöistä tai kuivatuista hedelmistä?
- Otatko vastaan itsetehtyä? Mikä on asusteissa mieluisin väritys? Käytätkö huivia, ovatko sormikkaat vai lapaset mieluisammat, kutittaako villa? Entä mikä on jalan, käden ja pään koko?
- Poltatteko kynttilöitä?
- Jos lukuaikaa ja -energiaa löytyy, mikä kirjallisuudenlaji on mieluisin?
- Askarteletko itse joulukortit tai lähetättekö kortteja ylipäätään?

Palaan taas asiaan kun seuraava satsi kysymyksiä pälkähtää mieleen [xmas]


Ooooooooooo! Huhuilua!

Näpertelevä tonttu, ihanaa. :) Vastauksia kysymyksiin (toivottavasti tulee kaikkiin...):

- Tee on erittäin ok. Kaikki laadut käy, kunhan ne maistuu teelle jollain tavalla. Myös maustetut teet on siis ok, jos eivät ole "marjamehua". Myös erilaiset haudukkeet uppoavat, mutta monet yrttihadukkeet tuppaavat maistumaan suussa vähän ruoholle, eli niissä sopii olla reilusti makua (just tänään esim. join hirmu hyvää piparminttuhaduketta).

- Suklaa, karkit, pähkinät, kuivatut hedelmät - kaikki herkut uppoa erityisen tehokkaasti. 8)

- Erityisen mielelläni otan vastaan itse tehtyä. Asusteissa mieluisa väritys on kaikki, mikä ei ole kamalan räikeää, vaatteet on kuitenkin useimmat kohtuullisen vaatimattoman tummia, niin niihin sopii mikä vaan. Aika usein huomaan valitsevani violetin sävyjä, mutta esim. murrettu oranssi tai joku vihreä voisi olla kivaa vaihtelua. Tai miksei punainenkin. Käytän huivia, en preferoi sormikkaita tai lapasia ja villa saa olla aika karheaa ennen kuin kutittaa häiritsevästi. Jalka on kokoa noin 40 (enemmän isompi kuin pienempi), käsi leveä (peukun tyven kohdalta ympärysmitta n. 24 cm ja ranne-keskisormi n. 21 cm), pään ympärys noin 58 cm.

- Poltetaan kynttilöitä, joulun alla meillä on tapana polttaa kynttilää ruokapöydässä kaikilla aterioilla (tää on vähän niinkuin joulukalenterin ansiota tämä perinne).

- Mieluisin kirjallisuuden laji... hmmmm... oon viime aikoina ehtinyt lukea niin vähän. Aika monenlainen uppoaa, mieluummin suoraviivaista kuin kovin viipyilevää ja keskittymistä vaativaa (ihan jo senkin takia, että lukemaan ehtii vain paloissa). Ihan hardcore-fantasiaa en ole lukenut (mutta voisin hyvin kokeilla), tai joku tosi-scifi tuntuu vieraalta.

- Askartelen itse joulukortit tai teetän ne omista kuvista, lähetetään muutama kymmenen korttia.
  • 0

Duo Äly (11/12) & Väläys (5/14)
Avatar
Epeli
 
Viestit: 10341
Liittynyt: 01.04.13 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Lilin_tonttu » 04.10.16 5:41

Moikka Lili!

Esittelysi oli oikein hyvä, mutta joitakin kysymyksiä on herännyt. Näitä tulee varmasti tässä syksyn mittaa lisää, mutta tässäpä tällainen pieni aloitussetti:

- Luetko lehtiä? Mitä lehtiä sinulle tulee/on tullut?
- Millaisiin käsityö-/askartelujuttuihin taivut? Onko jokin käsityön/askartelun muoto, joka kiinnostaa, mutta et ole kokeillut?
- Mikä on lempivärisi?
- Tähän voisin yrittää kaivella ketjuistakin vastauksia, mutta kysynpä nyt: Millaisiin puuhiin Pikkarainen kykenee (motorisesti/keskittymiskyvyltään)? Onko jokintyyppinen askartelu tai leipominen mahdollista?

Täydennä vielä seuraavat:
* Rentoudun mieluiten ____.
* Valkoiseen yhdistäisin [ ] sinistä, [ ] punaista, [ ] jotain muuta
* Irtokarkkisuosikkini on ____.
* Joulussa parasta on _____.


Tällaista tällä kertaa! [xmas]

Lilin_tonttu
 

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Lili » 04.10.16 6:29

Hei Tonttu! Ihanaa kun huhuilet ♥

Luen mielelläni lehtiä, tykkään Kotivinkistä, Voi hyvin, Kodin Kuvalehti, Talo ja koti nyt tuli ekana mieleen.

Taivun askartelujuttuihin... Hmm. Jos on tarkat ohjeet niin sanotaan keskivaikeisiin. Tykkäisin kyllä kovasti askarrella/tehdä käsitöitä mutta huomaan että keskittymiskyky herpaantuu yhä useammin. En ole kovin kaksinen neuloja, perussukat ja lapaset saan aikaiseksi. Ompeleminen taas ei ole yhtään mun juttu.

Lempivärini. Tuo avan lila ja sen lisäksi tykkään mintusta, turkoosista ja sinisestä.

Pikkarainen pystyy ohjattuna aikuisen kanssa vaikka mihin ;) Jotain toimintakyvystä kertoo, että suurimmaksi osaksi meillä puuhataan pikkulegojen ja n.50-100 palaisten palapelien parissa. P osaa jo lukea joten häntä varmasti kiinnostaa mitä joulukalenterissa milloinkin lukee. Viime vuonna avasin luukut aina itse mutta P tuli aina kysymään "mitä tuli?" Leivon mielelläni, reseptejä otetaan vastaan. Olen jo kuuluisa siitä kuinka käännän tavalliset reseptit gluteenittomiksi ;)

Rentoudun mieluiten joko a) kirja +teemuki+ kynttilä b) luonnossa liikkuen C) saunassa. Paras päivä on yhdistelmä noista.

Apua! Valkoiseen yhdistäisin... Jouluna punaista, kesällä sinistä, muuten ehkä turkoosia. Tästä ei tainnut olla apua.

Irtokarkkisuosikkini on Missä X. Rakastan suklaata. En muista kirjoitinko mutta olen allerginen pähkinöille.

Joulussa on parasta rauha. Meillä on kahdeksan vuotta vietetty kotijoulua oman perheen kesken ja se rauha kun vaan voi olla kotona, katsella kuusta ja takkatulen rätinää.
  • 0

Elämässä tarvitaan siivet ja juuret. Juurevaa elämää ja siipiään etsimässä Lili, mies ja M.
Avatar
Lili
 
Viestit: 3536
Liittynyt: 18.05.08 16:05
Paikkakunta: Savo

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Lili » 04.10.16 6:35

Ai niin. Pikkaraisen oikea nimi on Miko, jos haluat "lähettää terveisiä" ;)
  • 0

Elämässä tarvitaan siivet ja juuret. Juurevaa elämää ja siipiään etsimässä Lili, mies ja M.
Avatar
Lili
 
Viestit: 3536
Liittynyt: 18.05.08 16:05
Paikkakunta: Savo

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja Boyanin tonttu » 04.10.16 8:45

Huhuu Boyan.
Kiitos kattavasta esittelystä. Vielä ei ole tullut mieleen tarkentavia kysymyksiä, mutta koska huhuilu on kivaa ajattelin laittaa viestiä että täällä ollaan ja suunnittelu on kovasti käynnissä, jotain ehkä jo valmiinakin ;)
Kutkuttavaa odotusta, palaan varmasti vielä kysymyksien kanssa :o)

Boyanin tonttu
 

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja heipi » 04.10.16 9:29

heipin tonttu kirjoitti:Heipi,
tonttusi täällä huhuilee :)

Kiva pitkä esittelyteksti :o) Ensimmäisen lukemisen jälkeen pää löi tyhjää mutta nyt alkaa jo useampikin luukku olla hahmoteltuna. Hiukan kuitenkin lisätietoa kaipaisin. Eli

Mitkä ovat lastesi lempiasioita lempivärien lisäksi?
Teetko palapelejä yksin vai lasten kanssa? Minkä tyylisiä ja kuinka monipalaisia?
Pidätkö muumeista?
Minkälaisista kuvista pidät? Esimerkiksi tauluina omalla seinällä? Toisten seinillä? Tietokoneen taustakuvana? Kirjojen kuvituksessa? Lehtien sivuilla? Onko jokin tyyli mikä ei nappaa lainkaan?
Onko jokin materiaa esim. langoissa tai tekstiileissä mitä vältät?
Miten valmistat teesi?
Miten mieltä kynttilöistä?


Kääk, mullakin on tonttu!

Vähän tuli jaariteltua siihen esittelyyn. Varsinaista asiaa siinä on aika vähän.

Etenkin isompi lapsi tykkää tällä hetkellä Pokemoneista (ja pojista :roll:). Pienempi myös jonkin verran Pokemoneista, mutta myös kaikenlainen Petseihin liittyvä miellyttää. Molemmat ovat käsistään käteviä ja tykkäävät askarrella, piirtää ja värittää. Karkkeja syövät mielellään.

Palapelejä tehdään yhdessä. Isompi ei jaksa pitkään, mutta pienempi on aika hyväkin! Kooltaan 1000-2000 on sopivia. Tyyliltään ei liian vaikeita :mrgreen:. Jotkut lapsiin menevät kuvat on hyviä, esim eläimet.

Mä en ole ikinä ollut mikään suuri muumifani, eikä lapsetkaan. Ne on siis ihan Ok, mutta ei aiheuta mitään suurempia tunteita.

Tuo kuva-asia onkin vaikea [what] . Meillä taitaa kotona olla seinällä vain valokuvia tällä hetkellä. Grafiikkaa haluaisin seinälle, mutten raaski ostaa. Taiteissa/kuvissa olen kuitenkin aika monimakuinen: aika moni tyyli miellyttää, kunhan värit ovat kohdallaan. Ehkä omille seinille mieluiten juurikin sitä grafiikkaa, valokuvamaisia tauluja tai impressionistista "utua".

Langoissa, tekstiileissä ja muissakin materiaaleissa luonnonmateriaalit ovat mieleeni eniten. Sukissa vaan on pakko olla vahvikkeena jonkin verran jotain muovikuitua, se kuitu vaan tahtoo aiheuttaa "lankasormeen" ihottumaa.

Teen valmistan pääsääntöisesti pikaisesti pussiteestä. Mutta joskus ajan kanssa haudutan pannussa irtoteetä ja herkuttelen.

Tykkään kynttilöistä ja niitä meillä poltetaan syksyllä ja talvella paljon (tuikuista isoihin pöytäkynttilöihin, kaikkea kuluu). Mieluiten kuitenkin hajustamattomia.

Taas mä jaarittelin [auts]
  • 0

Äiti äkäpussi (-79), Pippuriprinsessa (-08) ja Tirriäinen (-10)
sekä pari karvakaveria: Utelias Uuno ja Pikku Myy
Avatar
heipi
 
Viestit: 2894
Liittynyt: 25.08.08 18:41
Paikkakunta: Rauma

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja PullaKanan tonttunen » 04.10.16 9:37

Heippa, Pullakana! Huhuilun iloista huhuilen, sulattelen ja sisäistän vielä esittelyäsi, josta sain jo monta ideaa (vain toteutus puuttuu [xmas] ). Mutta täällä ollaan, ja kovasti mietitään, miten sinua joulukuussa ilahdutan. :D

PullaKanan tonttunen
 

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja ninja11 » 04.10.16 12:38

Ninjatonttu kirjoitti:[hei] ninja11:n tonttu täällä hei. Kiitos hyvästä esittelystä. :o) Palaan asiaan tarkemmilla kysymyksillä myöhemmin.

[xmas] Iloista joulun odotusta!



[onni]
  • 0

Poikanen 05/11.
Avatar
ninja11
Bannattu
 
Viestit: 1768
Liittynyt: 28.12.10 12:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Joulukalenteri 2016 huhuiluketju

ViestiKirjoittaja mamahjon tonttu » 04.10.16 13:03

Heippa Mamahjo, mahtavaa päästä tekemään sinulle kalenteria! Toivottavasti siitä tulee mieluisa!

Muutava alustava kysymys:

- Lempivärisi?
- Sanoit, että et syö enää paljon makeaa. Tuleeko leivottua?
- Onko jokin tee ylitse muiden, entäpä inhokkia?
- Ehditkö harrastamaan mitään?

mamahjon tonttu
 

EdellinenSeuraava

 


Paluu Ongelmat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa