lasten hygienia

Jos sormi menee suuhun Foorumilla tai Galleriassa... TOIMII ILMAN SISÄÄNKIRJAUTUMISTA.

lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Anonyymi3 » 29.05.13 12:06

tässä hiukan kysymyksiä lasten hygienian hoidosta joita en kehtaa nikillä kysellä kun nämå jutut pitäis kai olla hallussa.. :oops:

eli kuinka usein pesisit leikki-ikäisen alapään? tai missä iässä voi lapsi pestä itse? pestäänkö pojalta esinahan alta? minkä ikäisenä aletaan pesemään? kuinka usein leikki-ikäisten tulisi peseytyä suihkussa muuten? koska hiuksia tarvisi alkaa pesemään? meidän lapsi ei pidä alapesuista eikä varsinkaan hiusten pesemisestä... miten saisi totutettua? miten muut hoitaa lasten pesut?

Anonyymi3
 

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja sirithrun » 29.05.13 12:15

Lapsi pestään kun se on likainen, haisee tai kun se haluaa pesulle. Meillä käydään talviaikaan pesulla (eli suihkussa tai kylvyssä) 2-3 kertaa viikossa, kesällä useammin, usein päivittäinkin. Alapäätä en erikseen pese sen useammin. Hiukset pestään vedellä joka kerta kun käydään muutenkin pesulla, eli lapsi seisoo suihkun alla niin että hiukset kastuu kunnolla. Shampoolla pestään joskus ja jouluna ja sitten jos hiuksiin on onnistuttu lähmäämään jotain, mikä ei lähde vedellä.

Sitten kun murrosiässä alkaa hiki haista, aion patistaa suihkuun päivittäin ja hiuksia pitää alkaa varmaan pesemään useammin kun ne alkavat rasvoittua.

Totuttamisvinkkejä en osaa antaa, koska meillä on aina tykätty vedestä. Shampoopesuista en ainakaan sen kummempia huolehtisi vielä aikoihin.
  • 0

"Granny Weatherwax had never heard of psychiatry and would have had no truck with it even if she had. There are some arts too black even for a witch.”
Yksi 9/06 ja toinen 12/13.
Avatar
sirithrun
 
Viestit: 19504
Liittynyt: 22.08.06 13:47
Paikkakunta: Turku

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Clara B. » 29.05.13 13:32

.
  • 0

Viimeksi muokannut Clara B. päivämäärä 18.07.19 18:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Clara B.
 
Viestit: 3230
Liittynyt: 05.04.09 12:43
Paikkakunta: Eteläisempi puolisko

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Boyan » 29.05.13 14:17

Ja esinahasta, sitä ei tarvitse liikutella. Kyllä se huuhtoutuu - ja myöhemmin lapsi oppii itse pesemään myös esinahan alta. :o)
  • 1

"Lähettäkää minulle kirjoja, jotka päättyvät hyvin..."
Avatar
Boyan
 
Viestit: 9579
Liittynyt: 18.05.11 16:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja ath1na » 29.05.13 14:24

Omani (tytöt, 7 ja 10) käyvät suihkussa viitisen kertaa viikossa. Kesällä joka ilta, koska sänkyyn ei mennä "ulkojaloilla". Ei saippuaa, isompi pesee shampoolla kerran kuukaudessa, pienempi ei koskaan. Niinä harvoina iltoina kun ei käydä suihkussa pestään naama ja kädet hampaiden pesun yhteydessä. Molemmat ovat siistejä vessajutuissa, joten mitään hajuja en kummastakaan ole huomannut. Hikoilevat vähän eikä murrosiän merkkejä isommallakaan ole hajujen tjs suhteen.

Ajattelisin niin, että jos lapset ovat puhtaita, niin pesuasiat lienevät kunnossa. Olen vähän likaherkkä enkä antaisi lapsen mennä nukkumaan kasvot likaisina tai tulla ruokapöytään kynnenaluset mustina. Tää osasto lienee niitä henkilökohtaisia mieltymyksiä. 8)
  • 0

Väsynyt täti
Avatar
ath1na
 
Viestit: 3723
Liittynyt: 12.06.07 12:53
Paikkakunta: Portsan tyttöi

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja suip » 29.05.13 16:30

Meillä lapsi käy vähän fiiliksen mukaan suihkussa, ehkä 3 kertaa viikossa suunnilleen. alapäätä en pese erikseen, ellei oo jääny kakkaa tms. käsiä pestään päivittäin ja naamaa tarpeen mukaan. shampoita/saippuoita yms ei olla käytetty koskaan, pää pestään vedellä suihkussa käydessä, mutta ei aina. tai siis lapsi pesee päänsä yleensä itse, koska ei tykkää yhtään siitä jos joku suihkuttaa vettä päähän, enkä siihen halua pakottaa kun noinkin hoituu.
  • 0

sisko 7/10 veli 4/14 vaavi 3/16

"Aamulla hän etsi paria sukalle, kunnes muisti ettei aina ole pakko mennä läpi harmaan kiven, jos sen voi kiertääkin.
Siitä helpottuneena hän poimi eriparin ja jatkoi iloisesti elämäänsä." (Anu Pellinen)
Avatar
suip
 
Viestit: 2210
Liittynyt: 08.11.08 15:56
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja ninde » 29.05.13 16:37

Meillä käydään suihkussa joka ilta, vanhin tyttö pesee hiuksensa kahdesti viikossa ja muut lauantaisin, shampoolla siis. Isot tytöt huolehtivat itse pesunsa, mä katson pojan suihkimista ja huolehdin ettei haise pyllylle liikaa. Pienimmän pesen vielä itse. Naamat ja kädet pestään ennen ruokailua, saunassa käydään viikonloppuisin ja joka ilta laitetaan puhtaat pikkarit päälle.
  • 0

01 l 06 l 09 I 11

Tauolla(ko?)
Avatar
ninde
Bannattu
 
Viestit: 2442
Liittynyt: 16.04.09 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja sirithrun » 29.05.13 16:44

Jaa niin ja käsiä ja naamaa hinkataan vähän joka välissä ja ne on silti aina likaset :lol: Sänkyyn mennessä pitää olla puhdas naama ja puhtaat kädet, ja samoin jalat - mutta jos ne on likaiset, niin se on kokovartalopesutuomio.
  • 0

"Granny Weatherwax had never heard of psychiatry and would have had no truck with it even if she had. There are some arts too black even for a witch.”
Yksi 9/06 ja toinen 12/13.
Avatar
sirithrun
 
Viestit: 19504
Liittynyt: 22.08.06 13:47
Paikkakunta: Turku

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Liilaa » 29.05.13 16:58

Meillä iltapesut hoidetaan joko suihkussa tai veskin lavuaarissa. Tällä hetkellä pesut eivät voisi vähempää kiinnostaa lasta, joten pyritään minimaaliseen läträämiseen. Kädet, naama, jalat, peppu. Pippelin pesu tuli kuvioon viime kesänä, kun esinahka tulehtui. Lääkäri sanoi, että esinahkaa voi liikutella sen verran kun liikkuu ja suihkutella sieltä alta hyvin. Me asutaan uimarannan lähellä ja kesäisin uintia ja hiekassa pyörimistä tulee paljon. Viime kesänä opetettiin lasta itse vetämään nahka taakse, joka antaa lapselle toivottavasti sellaista hallinnan tuntua tilanteeseen. Viime kesänä siis pippelin suihkuttelut oli joka ilta, talvella ei ollut niin tarkkaa. Mutta eiköhän nyt taas kesällä oteta asia pesukuvioihin taas tarkemmin. Tukka pestään ehkä parin kuukauden välein, vesilotrausta tulee saunareissuilla ja kylvyssä ja on mielestäni riittävää.
  • 0

Avatar
Liilaa
 
Viestit: 1230
Liittynyt: 20.03.10 8:04
Paikkakunta: P-H

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja elvi » 29.05.13 17:00

mä en ole varmaan koskaan erityisesti uomioinut lapsen pesussa mitään tiettyä paikkaa, paitsi ehkä jalkoja ulkona vietetyn kesäpäivän jälkeen. Oppivat sitten aikanaan itse omat paikkansa. Meillä oli kyllä jo eskarilaisella sellainen tuoksu päivän jälkeen että alkoi jo silloin käymään oikeastaan päivittäin suihkussa.
  • 0

Avatar
elvi
Bannattu
 
Viestit: 7483
Liittynyt: 22.08.06 18:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja pippa » 29.05.13 17:09

Hömhöm, kehtaako tätä sanoakaan, mutta ei meidän lapset välttämättä talviaikaan peseydy edes joka viikko. :oops: Yritän kuitenkin kerran viikkoon käyttää heidät suihkussa. Nyt kesällä jalkoja pitää pestä iltaisin niin usein tulee samalla vaivalla pestyä koko lapsi. Ja onhan ne paljon likaisempia muutenkin kesällä. Alapäät pestään suunnilleen kerran päivässä kun meillä pestään kakkaamisen jälkeen perse ja nuo kakkaavat yleensä kerran päivässä. Siinä samalla alapesu. Iltapesuihin kuuluu naaman ja käsien pesu. Shampoota joskus ja jouluna. Kyllä sen lapsesta näkee ja haistaa jos enemmän kaipaavat pesua. Minä en oikein arvosta ylihygieenisyyttä ja saatan itsekin olla 3-4 päivää käymättä suihkussa. Iho pysyy mun kokemuksen mukaan parempana näin.
  • 0

Lapset 5/08, 2/10 ja 9/20 ja puolison lapsia vuosilta 1999-2012
pippa
 
Viestit: 10868
Liittynyt: 16.04.08 17:20
Paikkakunta: Oulu

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Maarit » 29.05.13 17:57

Meillä kesäaikaan saavat käydä suihkussa joka päivä, koska ovat niin tuhottoman nihkeitä, pölyisiä ja jalat kamalassa kunnossa. Shampoolla pestään ehkä kerran-kaksi parin viikon aikana. Vähän riippuu likaisuusasteesta :D Talviaikaan pojat käy suihkussa kahdesta kolmeen kertaa viikossa.
  • 0

Olen vain suojeleva syli. Kasvakaa kauas äitinne yli.
Avatar
Maarit
 
Viestit: 2018
Liittynyt: 27.11.08 10:23
Paikkakunta: Pori

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Tahra » 29.05.13 20:04

Talviaikaan komentelin Jäppistä suihkuun pari kertaa viikossa, nyt kesällä yritän saada melkein joka ilta. Vähän tilanteen mukaan. Ehkä kerran viikolla pestään hiukset saippualla, muuta kroppaa saa itse saippuoida sen mitä haluaa. Noin yleensä luotan siihen, että lika huuhtoutuu hyvin pelkän vedenkin voimalla pois, kun mukula lutraa ja leikkii siinä valuvan suihkun alla jonkun hetken.
  • 0

Tahra -82 ja Jäppinen -09
Tahra
 
Viestit: 2146
Liittynyt: 05.12.10 20:36
Paikkakunta: Kotka

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja pippuri » 29.05.13 20:54

Aika samoissa meillä kuin monella muullakin, eli talvella kylpy/suihku 2-3 kertaa viikossa, mutta kesällä (ainakin melkein) joka ilta, kun on niin hiekkainen ja likainen ulkona olemisen jäljiltä. Peppupesulla käydään joka aamu, koska lapsi käyttää vielä yövaippaa ja siinä on aamuisin sen verran pissaa, että haluan käyttää sen pesulla.

Hiukset pestään shamppoolla joskus kun ovat erityisen likaisen oloisen, muuten vesi riittää. Mut ite oon ihan suihkugeelifriikki ( :oops: ) ja lapsi on oppinut haistelemaan niitä mun suihkugeelejä ja haluaa aina itsekin pestä itsensä jollakin omasta mielestään hyvän hajuisella vaahtoavalla suihkugeelillä. Ellei mulla itsellä olis tämmöstä taipumusta ( :mrgreen: ), niin tuskin meillä käytettäisiin joka kerta saippuaa lapsen pesuun.

Pakko vielä sanoa että musta on ihan yliaktiivista jos pikkulapsi käytetään ympäri vuoden joka päivä kylvyssä/suihkussa. Tai ite oon ainakin vaan niin laiska etten viittis. :roll:
  • 0

Lapset 10/10 ja 6/13, vanhemmat, koira ja kissat.
Avatar
pippuri
Bannattu
 
Viestit: 1794
Liittynyt: 16.02.10 22:05
Paikkakunta: Uusimaa

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Boyan » 29.05.13 21:34

^Minkä luokittelet pikkulapseksi? Meillä lapset käyvät päivittäin joko kylvyssä tai suihkussa. Oikeastaan jo alle vuoden ikäisestä kuopus on käynyt pesulla yhdessä isosiskon kanssa ja me vanhemmat ollaan lähinnä taustalla turvaamassa. Iltapesu kuuluu meillä rutiineihin, molemmat rentoutuvat ja rauhoittuvat peseytyessään. Saippuaa käytetään tosi harvoin, joskus esikoinen pyytää jotain erityistä saippuaa. Kuopuksen tukka on pesty saippualla ehkä yhteensä alle 10 kertaa, mutta esikoisen tukka alkaa kaivata pesua 1-2 kertaa viikossa. Ja kyllä tuo kaipaa sitä suihkuakin päivittäin, noilla on eskarissa yleensä melkoinen meno päällä ja hiki tulee jo tuolle 6-7 vuotiaallekin. Alapesut meillä on ohjeistettu sanomalla pese pimppi ja pyllykin, sen kummemmin ei ole pesty alapäitä enää sen jälkeen, kun vaippoja on kulunut vähemmän.

Esinahan alta en ole kuopuksella koskaan pessyt, mutta uskon että kylvyssä huuhtoutuu myös sieltä ilman erityisiä lisätoimenpiteitä. Jos jotain oireita tulehduksesta tulisi, pesisin ehkä tarkemmin tai opettaisin lapsen pesemään itse.
  • 0

"Lähettäkää minulle kirjoja, jotka päättyvät hyvin..."
Avatar
Boyan
 
Viestit: 9579
Liittynyt: 18.05.11 16:47
Paikkakunta: Helsinki

Seuraava

 


Paluu Ongelmat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa