lasten hygienia

Jos sormi menee suuhun Foorumilla tai Galleriassa... TOIMII ILMAN SISÄÄNKIRJAUTUMISTA.

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja MamaEmo » 29.05.13 22:22

pippuri kirjoitti:Pakko vielä sanoa että musta on ihan yliaktiivista jos pikkulapsi käytetään ympäri vuoden joka päivä kylvyssä/suihkussa. Tai ite oon ainakin vaan niin laiska etten viittis. :roll:


Monen mielestä niin vain tulee tehdä... ja rasvata sitten myös. Mun kokemus omista ja muiden hoitolapsista on, että iho pysyy hyvänä, kun pestään vain likaiset paikat.

Mulla on ystäväperhe, jossa on 4 kouluikäistä lasta. Vanhemmilla on aina järkyttävä kiire. Osaksi kiire näyttää johtuvan siitä, että jokainen lapsi tulee kylvettää pitemmän kaavan mukaam joka ilta, jokaista alle 3-vuotiasta tulee syöttää, jne. Voisi luulla, että mitä enemmän lapsia, sitä enemmän keskittyisi niihin juttuihin, jotka on pakko tehdä. Vaan ei, ilmeisesti se puolen tunnin iltakylpy on elintärkeä.
  • 0

MamaEmo
Bannattu
 
Viestit: 1771
Liittynyt: 12.07.11 11:58
Paikkakunta: Uusimaa

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Piukkis » 30.05.13 6:03

MamaEmo kirjoitti:
pippuri kirjoitti:Pakko vielä sanoa että musta on ihan yliaktiivista jos pikkulapsi käytetään ympäri vuoden joka päivä kylvyssä/suihkussa. Tai ite oon ainakin vaan niin laiska etten viittis. :roll:


Monen mielestä niin vain tulee tehdä... ja rasvata sitten myös. Mun kokemus omista ja muiden hoitolapsista on, että iho pysyy hyvänä, kun pestään vain likaiset paikat.

Meillä poitsu oli ennen pakko suihkuttaa päivittäin. Jos yhdenkin iltasuihkun jätti välistä, heräsi aamulla sängystä ihottumainen kaveri. Jokailtainen hikien poissuihkutus taas piti ihon priimakunnossa ruokavaliosta riippumatta.
Muutos tapahtui joskus 4-5 vuoden kohdalla ja nyt ihon puolesta ei ole pakko suihkussa käydä.
Rasvaa en ole kumpaakaan lapseen suihkun jälkeen laittanut, poitsulle kämmeniin kun kuivuvat talvella jatkuvasta pesusta.
  • 0

Murut: 7/05 & 2/07 & koirulit 3/11 & 2/14
Avatar
Piukkis
 
Viestit: 7785
Liittynyt: 27.02.07 11:39
Paikkakunta: PKS

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Boyan » 30.05.13 8:19

Meilläkään ei päivittäisesti pesullakäynnistä huolimatta rasvata päivittäin. Esikoisen kädet kuivuvat talvisin pesemisestä, hän rasvaa itse käsiään, kuopukselle satunnaisesti laitetaan rasvaa johonkin, jos tuntuu kuivalta. Kaikkien lasten iho ei kärsi suihkussa käynnistä ja kaikki vanhemmat eivät koe raskaana kylvetyksiä ja suihkussa käyntejä - itse ainakin yritin juuri selittää tuota. Meidän perheessä suihkussa tai kylvyssä käynti on helppo rutiini, paras iltahomma, jota lapset odottavat ja vauvan kylvetyksen ollessa kyseessä aikuisetkin.
  • 0

"Lähettäkää minulle kirjoja, jotka päättyvät hyvin..."
Avatar
Boyan
 
Viestit: 9579
Liittynyt: 18.05.11 16:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Pupunkäpälä » 30.05.13 10:36

Sama homma. Talvisaikaan oli ainakin viime talvena kerran viikossa kylpy ja 1-2 kertaa viikossa suihku, nyt kesällä käydään suihkussa melkein joka ilta (kylpeminen on vähän jäänyt, melkein vois nostaa ton lastenammeen takapihalle). Hiukset pesen shampoolla noin kerran viikossa, ellei ole erityistä tarvetta enempään (esim. hiukset sotkettu rasvaisella ruoalla). Jos eivät käy suihkussa, pesen molempien peput iltaisin, ainakin kuopukselta (vaippahenkilö) myös aamuisin. Käsiä pestään tietysti ulkoa tullessa aina, ja yritän muistaa myös paimentaa käsipesulle ennen ruokaa. Siis yritän :oops:.

Jos lapsella on sen laatuisia iho-ongelmia, että päivittäinen kokovartalopesu on tarpeen joko käytännössä todetusti ja/tai ammattilaisen kanssa puhutusti, niin sopii mulle. Samoin jos lapsi esim. tykkää kylpeä/suihkutella, eikä se iltarutiinina rasita vanhempia liikaa. Mutta todellakin haluaisin perustelut sille, jota joskus jossain muualla keskustelupalstoilla viljellään, että joka ikisen mukulan pitäisi käydä kokovartalopesulla joka ikinen päivä, tai varsinkaan käyttää päivittäin mitään pesuaineita (paitsi tietty käsisaippuaa). Niin kauan kuin en siihen uskottavaa perustelua saa, kieltäydyn stressaamasta asiaa tippaakaan. "Kyllähän aikuisetkin käy" ei riitä - eivät ensinnäkään kaikki aikuiset käy, ja toiseksi aikuisen aineenvaihdunta ja hormonitoiminta on täysin erilaista, ja esim. kainalohiki on tarpeen pestä päivittäin. En mä noille dödöäkään lykkää, vaikka itelle laitankin.
  • 0

Itsekäs ja itsepäinen, riitaisa ja lempeä.
Avatar
Pupunkäpälä
 
Viestit: 32224
Liittynyt: 26.04.09 13:17
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja iniwi » 30.05.13 10:44

pippa kirjoitti:Hömhöm, kehtaako tätä sanoakaan, mutta ei meidän lapset välttämättä talviaikaan peseydy edes joka viikko. :oops: Yritän kuitenkin kerran viikkoon käyttää heidät suihkussa. Nyt kesällä jalkoja pitää pestä iltaisin niin usein tulee samalla vaivalla pestyä koko lapsi. Ja onhan ne paljon likaisempia muutenkin kesällä. Alapäät pestään suunnilleen kerran päivässä kun meillä pestään kakkaamisen jälkeen perse ja nuo kakkaavat yleensä kerran päivässä. Siinä samalla alapesu. Iltapesuihin kuuluu naaman ja käsien pesu. Shampoota joskus ja jouluna. Kyllä sen lapsesta näkee ja haistaa jos enemmän kaipaavat pesua. Minä en oikein arvosta ylihygieenisyyttä ja saatan itsekin olla 3-4 päivää käymättä suihkussa. Iho pysyy mun kokemuksen mukaan parempana näin.



Mäkin jo kattelin että kaikki sanoo kolmea kertaa viikko... Meillä kanssa on about kerran viikossa +tarpeen mukaan. Joka kyllä Jäbällä tarkoittaa lähes joka ruoan perään :roll: tänäänkin keksi hieroa nugettia tukkaan [auts]
Meillä on päivittäin tuo pyllyn ja naaman pesu. Ja tietty kädet tulee pestyä aina kun tullaan sisään ja ennen ruokaa.
  • 0

M-8/09, T-1/11, T-5/13
Avatar
iniwi
 
Viestit: 6811
Liittynyt: 16.01.12 12:56
Paikkakunta: Vandal in Candyland

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Fiinu » 30.05.13 12:17

Välillä kyllä just talvisin oli pakko oikein hetkittäin pysähtyä ja miettiä, että milloinkohan likka on viimeksi käynyt pesulla :oops: Siis kädet ja naama pestään tietty monta kertaa päivässäkin ja pylly aina vähintään kakalla käynnin jälkeen, joten ihan pesemättä tuo ei talvisinkaan ole. Ja jos nyt oli käynyt jossain vaikka jumppaamassa tai hikoillut kuin pieni possu hiihtolenkillä, niin tietysti pääsi aina pesulle ja muutenkin tietty kun halusi, mutta mitään säännöllistä pesua ei kyllä harrastettu. Vaikka siis meillä aikuiset käy saunassa joka ilta. Mutta tuo saunominen ei ole pelkkä hygienia-juttu. Nyt kun mun on vähän hankala saunoa avannesidoksen vuoksi, niin en sitten käy siellä kovin usein. Enkä silti käy suihkussa joka päivä, ei ole tarvetta. Aika pitkälle voi sekä aikuinen että lapsi peseytyä lavuaarissa.
Nyt tietysti kun tuli kesäkelit ja varpaat on iltaisin aina mullassa, tai oikeastan koko likka on mullassa ja hiekassa ja nurmessa, niin saa mennä kyllä pesulle ennenkuin pääsee lakanoiden väliin.
Niin ja meillä on 2 atoopikkoa, joiden iho pysyy näin parhaiten kunnossa

Niin ja tuon kohta 7 vuotiaan pitkähiuksisen tytön hiukset on pesty tähän ikään mennessä alle 10 kertaa oikein shampoolla. Yleensä syynä on ollut joku ruoka-aine päässä :lol:
  • 0

eläkeläismummu-76, tulipalomies -62, äly ja väläys -06
Avatar
Fiinu
Bannattu
 
Viestit: 3282
Liittynyt: 22.08.06 14:45
Paikkakunta: Paraisten syrjäkylä

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja fen84 » 30.05.13 12:34

Meillä lapsi kylpee suht harvoin. Parin-kolmen viikon välein on pakko pestä tukka (ihan aineella) kun harjaaminen alkaa käydä vaikeaksi. Silloin ainakin kylpee, yleensä kerran-pari siinä välissä. Kai se vesipesu pitäis sen puhtaana jos sen tekis useammin, mutta kun tuo lapsi ei todellakaan pidä siitä että tukka kastellaan niin tehdään sitten harvoin ja perusteellisesti mieluummin. Alapää pestään isompien tarpeiden jälkeen ja illalla ennenkuin laitetaan puhtaat vaatteet päälle. Jalat pestään kun on tarvetta. Kädet saippualla kun tullaan ulkoa tai omatoisen vessareissun jälkeen, muuten ihan vedellä.
  • 0

Tätänykyään jo niin paljon mä että lapset voi poistaa allekirjoituksesta. :D
Avatar
fen84
 
Viestit: 4847
Liittynyt: 24.01.10 14:18
Paikkakunta: Espoo

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Lumimarja » 30.05.13 13:16

Molemmat, poika 4 kk ja tyttö 2 v, kylvetetään tai suihkutetaan n kerran viikossa saunomisen tai uimahallireissun yhteydessä. Kaksivuotiaan hiukset pesen pienellä tipalla shampoota ja hoitoainetta tarpeen mukaan, ehkä kerran kuussa. Pylly pestään aina kakan jälkeen, mutta pimpsaa/pippeliä en ole pessyt erikseen (ainakaan vielä) koskaan. Kaksivuotiaan kädet pestään useamman kerran päivässä, saippualla lähinnä ulkoleikkien jälkeen.
  • 0

Äiti -80, tyttö 4/2011, poika 1/2013, tyttö 10/2015, plus mies ja kaksi koiraa
Lumimarja
 
Viestit: 2622
Liittynyt: 28.09.11 21:49
Paikkakunta: Ruotsi

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja tomera » 16.06.13 21:00

Tyttö kohta 3v käy suihkussa normaalisti 2-3x viikossa, kesäaikaan useamminkin kun on ollut paljain jaloin jne. Poika 6v pyytää itse suihkuun, jos on oikein hikinen, mutta talviaikaan käy sen saman 2-3x viikossa. Tyttö kohta 9v käy vaihtelevasti suihkussa, harrastaa uintia, joten uimahallissa käy suihkussa 3x viikossa, talviaikaan voi sen lisäksi käydä kotonakin vielä pari kertaa viikon sisällä tai sitten ei käy. Katotaan sitten kun alkaa enempi murrosikä lähenemään. Uintiharrastus on kyllä hyvä, kun se suihkussakäynti tapahtuu aina treenien yhteydessä automaattisesti, oikea laiskojen vanhempien pelastus ;)
  • 0

minä ´83 + 9/04, 12/06 & 7/10
Avatar
tomera
Bannattu
 
Viestit: 2151
Liittynyt: 01.11.06 16:09
Paikkakunta: Rusko

Re: lasten hygienia

ViestiKirjoittaja Lyttynen » 17.06.13 19:48

Pian 4-vuotta täyttävän hiuksia ei ole tietääkseni shampoopesty vielä koskaan. 11-vuotias pesee omatoimisesti kerran tai kahdesti viikossa. Pesulla käydään 2-3 kertaa viikossa, kesällä hieman useammin. Käsiä pestään aika usein, mutta ei välttämättä läheskään aina ennen ruokailua tai heti sisälletulon jälkeen, kasvot ja peppu pestään tarpeen mukaan.
  • 0

Kotona vielä 09. Jo omillaan asuvat 02 ja 99.
Avatar
Lyttynen
 
Viestit: 1617
Liittynyt: 06.07.09 17:24
Paikkakunta: Tampere

Edellinen

 


Paluu Ongelmat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa