Cinere kirjoitti:Yks tapa laskea arvoa on se, että miettii, paljonko sama tavara maksaisi kaupassa. Kyllähän sille työllekin pitää joku arvo olla, vaikka materiaalit ois 0e.
Käsitöiden (joita varmasti monen kalenteri sisältää) arvo kaupassa on kuitenkin pilvissä (mitenkään väheksymättä käsityöläisten työtä ja töiden arvoa) eli sitä kautta on vähän hankala lähteä tavaran arvoa määrittämään. Monelle käsityöt ovat pikemminkin harrastus, terapiaa, eikä suinkaan se tulonhankkimislähde. Jos olisin tehnyt vaikka villasukat aaton pakettiin, niiden arvoksi voisi määritellä 20e äkkiä kuuklaamisen perusteella, eli sen mukaan ajatellen muissa luukuissa olisi sitten yksi karkki päivää kohden. Noh, en ole tehnyt sukkia pakettiin, eli jos joku sellaiset saa, niin ei oo ainakaan multa
Joka tapauksessa mulle sen arvo ois just sen 0e, lankoja ois ollu kotonakin ja työ olis ollu terapiaa (josta katson ennemmin hyötyväni kuin kuluttavani)
*muoks. Tarkennan vielä, että minun itseni tekemien sukkien arvo minulle olisi 0e ja jos joku muu minulle sellaiset tekisi, niin arvioisin todellakin tuohon 20e