Nimiongelma

Jos sormi menee suuhun Foorumilla tai Galleriassa... TOIMII ILMAN SISÄÄNKIRJAUTUMISTA.

Re: Nimiongelma

ViestiKirjoittaja sahrami_scifi » 22.08.09 7:43

minä en niin kauheasti murehtisi siitä, onko joku nimi suomalaisen kuulloinen vai ei. Nuorimmaisen nimestä meihen sukulaistäti sai hepulin, että mikä hiton nimi on Sisu, eihän se ole edes suomalainen nimi.

Niin no, minusta se nimenomaan ON suomalainen nimi...

Tykkään enemmän kokonaisista nimistä, Aslan kuullostaa paremmalta kuin Asla, Sakari paremmalta kuin Saku, jotkut jonnet ja jennat, neeat on mulle kauhistuksia (mutta mähän saankin nimetä lapseni kuten haluan). Asla on kovin feminiininen nimi mun korviini, ja toisaalta en kyllä yhdistäisi Aslania ja Aslakia, vaikka alku onkin sama. Aslak on saamelais/lappalais-nimi, Aslan taas menee selkeästi englati-germaani-latina-pohjaiseen kieliryhmään (hei mä en ooo kielitieteilijä, mutta eikö iso osa eurooppalaisista kielistä ole sukua toisilleen? mulla mitään hajua siitä, mikä niiden kieliryhmien nimet on, paitti suomalais-ugrilaiset)

Teo on ihan oikea nimi, Teeo on myös ihan oikea nimi. Tosin Teeo varmaan joutuu tavaamaan nimeään useammin kuin Teo, sanoipa nimen kummalla tavalla tahansa. (Theodorista lyhennys).
  • 0

Arja
tuplavelho Sakari 1/00
enkelipojat Sampo ja Seemi 1/02
tuplavelho Laura 3/03
velhopoika Sulo 12/05
pähkinäpoika Sisu 3/08
sahrami_scifi

ViestiKirjoittaja Nimi hukassa » 24.08.09 12:55

Ellu-72 kirjoitti:
Tuuliviiri kirjoitti:Miks mulle tulee mieleen et nimestä pitäs ottaa viimeinen kirjain pois ja sit se kuulostas kivammalle Asla? [???] Kuulostaako se sillain suomalaisemmalle tai jotai sinne päin...!

Hei sähän sen sanoit nappiin [jep]

No siis totta puhuen mä oon ennen tätä vauvaa odottaessani nähnyt unen jossa vauvan nimeks tuli Asla Julius. Mä tykkään enemmän nimistä jotka loppuu konsonanttiin ja siks tää AslaN olis mieluisempi. Ja sopis muittenkin lastemme nimiin paremmin. Vaikka toki Asla ilman ännää on myös tosi nätti, ei siinä mitään. Ehkä ratkasevinta on kuitenki se että Aslaa on annettu myös tytöille. Aslan taas on ainoostaan pojan nimi, ainaki väestörekisterkeskuksen mukaan.

En mä oo päässy yhtään pitemmälle asian suhteen. En todellakaan tiedä minkä nimen poika tulee saamaan... :roll:

Nimi hukassa

ViestiKirjoittaja Nimi hukassa » 24.08.09 13:00

Kuulostipa hassulta joten tarkennan siis tota unta: Siis nimenomaan näin unen jossa oli meiän lapsen ristiäiset ja vauvan nimeks tuli Asla Julius. Siitä tää nimi oikestaan on jääny mieleen koska toisesta lapsesta näin myös unen jossa päätin nimen valmiiks. Ja se nimi me sit annettiinki. Helppoahan se toisaalta olis jos sen enmpää miettimättä päätyis tohon Aslaan ilman ännää kun kerran unessa oon sen jo päättäny :D Lapsen nimeäminen on kuitenki sen verran iso asia etten ihan pelkän unen perusteella sitä viittis päättää :wink:

Nimi hukassa

ViestiKirjoittaja Jafuli » 24.08.09 13:08

[apuva] Tää nyt on ihan OT, mutta oli vaan pakko tulla kertomaan, kun sanoit tulevan nimen "ilmestyneen" sulle unessa:

Mä näin Senjaa odottaessani unta, että meille syntyi poika, jonka nimeksi tuli Tyly Johannes. Jotenkin musta tuntuu, että toi Tyly ei ehkä tule käyttöön vaikka joskus saataisiinkin poika. :oops: :lol: :roll: Asla/ Aslan sen sijaan on oikein kiva nimi ja Teo taas on musta ihan tavallinenkin nimi, kun meillä ortodokseilla se ei ole mitenkään harvinainen.
  • 0

If I say "First of all" run away because I have prepared research, data, charts and will destroy you.
Jafuli

ViestiKirjoittaja Ellu-72 » 24.08.09 13:41

Ja nyt sit tooooosi OT kun kerran sille linjalle... Tyly ei kuulosta enää yhtään oudolta kun mielessä on sana Tylypahka 8) Menettää noinniinkun sen suomenkielen merkityskensä tuo sana

JA mä näin unta, että halusin pojasta tehdä Aarin joka tuntui unessa kauneimmalta kuulemaltani nimeltä :roll: Mutta Aati siitä sit tuli kumminkin :)
  • 0

ESITTÄYTYMINEN
Lapset = 1/05 8/06 6/09

***Aamun sarastaessa lepakot piiloutuvat valolta - ja kukot laulavat ilosta.***
Ellu-72

ViestiKirjoittaja sahrami_scifi » 24.08.09 14:17

Jafuli kirjoitti:[apuva] Tää nyt on ihan OT, mutta oli vaan pakko tulla kertomaan, kun sanoit tulevan nimen "ilmestyneen" sulle unessa:

Mä näin Senjaa odottaessani unta, että meille syntyi poika, jonka nimeksi tuli Tyly Johannes. Jotenkin musta tuntuu, että toi Tyly ei ehkä tule käyttöön vaikka joskus saataisiinkin poika. :oops: :lol: :roll: Asla/ Aslan sen sijaan on oikein kiva nimi ja Teo taas on musta ihan tavallinenkin nimi, kun meillä ortodokseilla se ei ole mitenkään harvinainen.

Me nähtiin (mies ja minä erikseen! olin sairaalassa ja mies kotona) juuri ennen tytön syntymää uni, jossa oltiin synnärillä Tampereella (tää on oleellista) ja meille syntyi poika. Me molemmat miehen kanssa siinä unessa ihmeteltiin, että missäs meidän Laura on, että eihän tää ole tyttö? Poikavauva tuotiin mulle näytettäväksi sellaiseen hirveän pieneen huoneeseen, jossa mun kädet melkein ylettyi seinästä seinään, sinne just mahtui sairaalasänky.

Tyttö syntyi ja sai nimekseen Laura.

Seuraavaa vauvaa odottaessa luultiin, että on tyttö tulossa. Sitten meille paukahtikin kiireellinen lähte TAYSiin Tampereelle, ja matkan varrella kaivettiin sitten kalenteri esiin, kun todettiin, että nyt meidän täytyy tälle pojalle etsiä nimi...
Sektion jälkeen mut vietiin sellaiseen heräämishuoneeseen, joka oli varmaan tehty johonkin välinevarastoon, se oli niin kapea, että mulla melkein yletti kädet seinästä seinään - ja se poikavauva tuotiin mulle sinne näytille.
  • 0

Arja
tuplavelho Sakari 1/00
enkelipojat Sampo ja Seemi 1/02
tuplavelho Laura 3/03
velhopoika Sulo 12/05
pähkinäpoika Sisu 3/08
sahrami_scifi

ViestiKirjoittaja soar » 24.08.09 21:37

http://www.aslan.fi/ tällanen olis yks Aslan. :D

"Aslan ry on kirkkokuntiin sitoutumaton kristillinen palvelujärjestö, joka perustettiin kesäkuussa 1991. Aslan-nimi löydettiin C.S. Lewisin lapsille tarkoitetusta Narnia -kirjasarjasta, jossa Aslan-niminen leijona kuvaa Kristusta. Aslan ry sitoutuu Raamattuun uskon ja moraalin ylimpänä ohjeena. "

ja "Mitä Aslan tarjoaa?

1. Eheytymisseminaarit. Aslan ry ja sen toimintamuodot (Elävät vedet, Kutsu kasvuun ja Elämän puolelle) järjestävät erilaisia eheytymisseminaareja. Eheytymisellä tarkoitetaan kristilliseltä pohjalta tarjottavaa toimintaa, joka tähtää kasvuun miehisyyden, naiseuden, seksuaalisuuden ja tunne-elämän alueella.

2. Koulutusta seurakunnille ja kristillisille järjestöille seksuaalisen ja tunne-elämän rikkinäisyyden kohtaamisesta ja eheytymisestä. Tarjoamme puhujia nuoriso-, opiskelija- ja aikuistyön alueiden tilaisuuksiin. Voimme myös järjestää paikallisen seurakunnan tai järjestön kanssa yhteistyössä viikonlopun tai 1-2 päivän kestävän eheytymisseminaarin."
  • 0

"Sinun on oltava se muutos jonka haluat maailmassa tapahtuvan"
-Mahatma Gandhi-
soar

ViestiKirjoittaja Nimi hukassa » 21.09.09 16:22

Ristiäiset lähestyy... En kertakaikkiaan tiedä mikä vauvalle nimeks. Sen Teon olen unohtanu kokonaan mutta nyt on jäljellä vaihtoehdot Aslan ja Iisak.
Kertokaapa rehellisiä mielipiteitä kumpi olis parempi! Sukunimi on siis perusuomalainen luontoaiheinen.
Mun kaveri ehdotti että ajattele lapsen luonnetta, Aslan on pehmeempi "rauhallinen" nimi, Iisak vähän "kipakampi". Sillon Aslan olis kyllä sopiva sillä vauva on tosi rauhallinen ja sopeutuvainen.

Joudun varmaan ihan nimellä laittaan gallubin tästä vielä ristiäisiä edeltävänä iltana jos ei siihenkään mennessä olla osattu päättää. Jos sais enemmän vastuksia. Tai sit arvotaan :lol:

Toinen nimi on siis Julius. Aslan Iisak Julius ei ehkä soinnu niin hyvin, vai mitä mieltä? Iisak Asla Julius taas sointuis hyvin mutta nimenomaan ajattelen enemmän että mikä etunimeks. Sillä kun on enemmän merkitystä. Mutta jos kuitenki jättäis ton N-kirjaimen pois tosta etunimestäkin niin Asla Iisak Julius vois olla kiva. Mutta kun tykkään siitä enemmän konsonanttiin loppuvana, ainakin jos se on etunimenä. Vaikee päättää!!!

Nimi hukassa

ViestiKirjoittaja Santti » 21.09.09 16:28

Aslan Julius. Ihan vain musta paras noista. :D Toivottavasti sukunimi ei ala ännällä, siihen ei Aslan oikein sovi [what]
  • 0

Lapset: 6/05, 4/07 ja 2/09
Kuva
Santti

ViestiKirjoittaja Jafuli » 21.09.09 16:37

Iisak on aivan ihana nimi ja Iisak Asla Julius kuulostaa toooooooooooodella hyvältä. [onni]
  • 0

If I say "First of all" run away because I have prepared research, data, charts and will destroy you.
Jafuli

ViestiKirjoittaja Minna1980 » 04.10.09 20:42

Tulen nyt ihan omalla nimimerkilläni kertomaan että pojasta tuli sitten Aslan Julius.
  • 0

Kuuden lapsen äiti. Lapset 00-09. Lähi neljälle, etä kahdelle.
Minna1980
Bannattu

ViestiKirjoittaja Ariel » 04.10.09 21:28

[onni] Ihana nimi! Onnea!

Olipa hauska lukea tää ketju nyt tässä vaiheessa, kun loppuratkaisukin oli näkyvillä :D
  • 0

Ariel
Bannattu

ViestiKirjoittaja Riikkapooh » 04.10.09 21:38

Mina arvasin :D

Onnea Aslanille hirmuisesti [onni]
  • 0

Saima-09 Annika-06 Leo-03 + lainaliisat ja lassit
Mina suojelen sinua kaikelta.
Riikkapooh

ViestiKirjoittaja pihla77 » 04.10.09 21:42

Minna1980 kirjoitti:Tulen nyt ihan omalla nimimerkilläni kertomaan että pojasta tuli sitten Aslan Julius.

Ihana nimi [onni] Onnea pienelle miehelle hienosta nimestä!
  • 0

[se koira jota ruokin]
pihla77

ViestiKirjoittaja Riikkapooh » 04.10.09 21:48

Ja lisaan viela etta nimi sopii ihanasti muiden lasten nimiin.
  • 0

Saima-09 Annika-06 Leo-03 + lainaliisat ja lassit
Mina suojelen sinua kaikelta.
Riikkapooh

EdellinenSeuraava

Paluu Ongelmat