Kirjoittaja Nimetön » 05.02.09 12:56
Olen tätä hommaa seuraillut koko ikäni. Äiti ei ole kokenut asiakseen puuttua miehensä puuhiin, vaikka isä olisi lähtenyt illansuussa humalaisena ajamaan ns. tuttua tietä vain muutaman kilometrin kaverilleen. Jatkuvat ylinopeussakot ovat myös olleet aina arkipäivää.
Tänä talvena isäni autossa ei ole talvirenkaita lainkaan. Ei ole kuulemma varaa ostaa eikä kannata, kun kohta on maaliskuu ja saa taas ajaa kesärenkailla - kelistä tietysti viis. Silti esimerkiksi nyt kyseinen auto on poistunut pihasta eli sillä on aamutuimaan lähdetty töihin. En tiedä tarkalleen, mitä töitä isäni juuri nyt tekee, ei välttämättä autoilua.
En ole vuosiin ollut juurikaan isäni kyydissä, sillä minulla on siitä huonoja kokemuksia. Vain pari kertaa olen ollut muutaman vuoden sisällä ja nekin olisi saaneet jäädä väliin, mutta ovat olleet ns. pakkoraossa. Minulla ei itselläni ole autoa, joten matkustamiset mummolaan hoituvat julkisten kulkuneuvojen puutteen vuoksi nimenomaan vanhempieni kyydillä.
Olen aika ahdistunut. Tiettävästi isäni ei ole koskaan onnistunut ketään liikenteessä tappamaan, vaikka tuskinpa sekään tieto minun korviini kantautuisi. Mutta sekin päivä saattaa joskus koitua. Itse pelkään liikenteessä rattijuoppoja ja on aivan karmeaa, että on joutunut sellaista katselemaan läheltä koko ikänsä.