Minulla on pieni sivutoimisesti toimiva "nappikauppa" yritys, jonka liikevaihto on hyvin pientä. Yritys on lähinnä harrastetoiminnan myötä alkunsa saanut jotta verotusasiat olisivat selkeämmät.
Nyt kuitenkin olen suunnitellut sen tauolle ilmoittamista. Olen jäämässä äitiyslomalle loppuvuodesta ja mietin, millä tavoin yrityksen olemassa-olo vaikuttaa äitiyspäivärahoihin yms. Onko selkeämpää lopettaa koko yritystoiminta vai pistää se tauolle?
Äitiyspäiväraha käsittääkseni lasketaan varsinaisen ansiotyön tuloista. Tällä hetkellä olen siis hoitovapaalla, ja uusi äitiysloma alkaa ennenkuin edellinen lapsi täyttää kolme vuotta. Mikäli olen oikein käsittänyt, tulen saamaan saman äitiyspäivärahan kuin edellisestäkin, kun tuo lasten väli tulee olemaan alle 3v ja tuon väliajan olen ollut hoitovapaalla.
Mielelläni en yritystäni (y-tunnusta) lopettaisi, kun koskaan ei tulevasta tiedä, vaikka innostuisi uudelleen ja isommalla volyymilla toimimaan. Silloin olisi kaikki aloitettava uudelleen.
Aion alkuviikosta olla Kelaan yhteydessä, mutta ajattelin kysyä josko joku täällä ysvillä jotain asiasta tietäisi.