tiukkapipoko kirjoitti:Tähänkö tämä maailma on tosiaan menossa Varastamista ei edes tunnusteta ja mielletä varastamiseksi. Sanotaan, kun teen ylitöitä ja on huono palkka ja milloin mitäkin, niin on oikeutettu ottamaan työnantajan omaisuutta. Itsekin olen miettinyt pitääkö suurin osa työpaikkani porukasta toimintaansa varastamisena.
En halua työpaikkaani tai alaani tässä paljastaa, mutta mistään toimistotyöstä ei siis ole kyse.
Ehkä mä toistaiseksi jatkan hiljaiseloa ja yritän ummistaa silmäni kunnes keksin jonkun hyvän ratkaisun tilanteeseen. Tai sitten vaihdan työpaikkaa...
En tiedä viittasitko tällä minun aiempaan kirjoitukseeni, mutta itse tarkoitin tosiaankin sellaista tilannetta, jossa työnantaja olettaa ja työn luonne (muka) vaatii sitä kotoa käsin työhön osallistumista jollain tavalla. Silloin sentään on kohtuullista, että työntekijä saa ottaa työpaikastaan työn edellyttämät tarvikkeet, eikä sitä nyt ihan varastamiseksi voi sanoa. Tietysti tässä on eroja töissäkin. Omassa työssäni kaikki tekevät enemmän tai vähemmän töitä kotonaan ja tavaraa kulkee kotiin aivan luvallisesti. Työhön kuuluu siis suunnitteluosuus, jota ei tarvitse työpaikalla tehdä, eikä kukaan niin teekään. Sen sijaan en tiedä mitä vaikka jostain apteekista voisi kotiinsa viedä niin, että se tukisi sitä työntekemistä.
Mutta edelleenkin, jos tavaraa viedään ihan muussa tarkoituksessa kuin työtä varten, varastamistahan se tietysti on, eikä siitä mihinkään pääse. Silmien ummistamisella et kyllä mitään voita. Jos pidempään ummistat, päädyt tavalla tai toisella siihen varastelevaan porukkaan mukaan, teitpä sitten samaa kuin he tai et. Heille joka tapauksessa jää kuva, että olisit asian hyväksynyt, ja aina joku arvelee ja totena kertoo, että tekisit itse ihan sitä samaa. Siinä vaiheessa asian puheeksi ottaminen on paljon paljon vaikeampaa.